De wandeling Vieuxville
Wat klauterwerk bij Vieuxville en de rotsen van Sy - ca. 12 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De 16e eeuwse abdijboerderij 'Ferme de Bouverie' aan de N86 bij Vieuxville.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 48 Werbemont.

Het parcours

De wandeling gaat voor het grootste gedeelte over onverharde paden door een prachtige natuur. Alleen in de buurt van de dorpjes Vieuxville, Logne en Sy wordt gebruik gemaakt van geasfalteerde wegen. Het 'Sentier de Crete' biedt grandioze uitzichten op de Ourthe en de rotsen van Sy.

De zwaarte

De wandeling is niet gezien de afstand, maar vanwege het behoorlijk stijgen en dalen voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is niet echt geschikt voor honden.

Routebeschrijving

De rotsen van Sy

Uitzicht op de vallei van de Ourthe

1. Voor er met de wandeling begonnen wordt kun je eerst een kijkje nemen in de 16e eeuwse abdij-boerderij, die nu een klein museum herbergt (het Musee du Comte de Logne).
    Vervolgens wandel je de 'Route de Longe' af die door de leuke valleitje van de Lembree voert richting het gehucht Logne. In het dorpje steek je ter hoogte van het huis met huisnr. 2 het riviertje over en ga je even links af.
  2. Rechts voert dan (na het passeren van 'de restanten' van een poortje) een steil bospaadje je naar de ruïne van het 'Chateau de Logne'.
    Je vervolgt rechts het vrij brede pad (na misschien even een bezoekje te hebben gebracht aan de ruïne als die open is) al dalende naar de 'Ferme de Palogne', een vakantiecomplex aan de oever van de Ourthe.
  3. Loop links van Ferme de Palogne tussen de gebouwen door naar de Ourthe. Wandel naar rechts richting de tennisbaan. Steek de brug niet over, maar loop om de tennisbaan heen en langs de P-plaats. Op het eind sla je rechtsaf en vervolg je het weggetje over een bruggetje. Ca. 150 meter verder sla je t.o. een ijzeren toegangshek scherp naar links een smal en stijgend bospad in [01].
  4. Je volgt nu een hele tijd het smalle paadje met de rood-wit markering omhoog naar de heuvelkam, waarover je al stijgend en dalend een hele tijd verder wandelt. Onderweg kom je aan de linkerkant een paar prachtige uitzichtpunten over het Ourthedal tegen. Als het Grand Route wandelpad bij een asfaltweg uitkomt, volg je deze weg heel even naar links tot je weer opnieuw na een slagboom het bos in kunt.
  5. Je blijft nu de rood-witte markering volgen. De route loopt nog even hoog boven het dal van de Ourthe, maar daalt dan zigzaggend af naar het gehucht Sy. In Sy verlaat je even de Grand Route wandelweg en loop je de 'Allee de Sapins' af, die onder een spoorbaan doorgaat. Je komt nu langs een paar restaurantjes, dus een mooie plek om even op adem te komen.
  6. Vervolg je weg met aan je linkerhand de Ourthe. Direct na het spoorviaduct over de Ourthe kom je de Grand Route weer tegen. Je loopt verder langs de Ourthe, onderlangs de 'Roche de la Vierge'. Na een weiland en nog een paar steile rotsen verlaat de route de rivier [02] en gaat omhoog door het 'Bois des Carrieres' naar een grote weide, die je via een hekje rechtdoor oversteekt (na een regenperiode zijn hoge waterdichte schoenen of laarzen aan te raden en soms moet je uitkijken voor de koeienflatsen!).
  7. Je loopt door de wei in de richting van een grote boerderij. Als je weer een hekje bent gepasseerd laat je Grand Route wandelpad links liggen en ga je rechtsaf de verharde weg op (je volgt een tijd de 'groene wibertjes' makering). Deze loopt na de bocht geleidelijk aan naar boven. In het bos bij een tweesprong rechts aanhouden.
  8. Boven, bij een schuur aan de linkerhand, wandel je rechtdoor door het open terrein en het daarop volgende 'Bois de Pierreux'. Vlak voor het bos eindigt staat rechts een stenen kruis met een groot doodshoofd. Dan steekt de route een weiland over en gaat rechtsaf over een verharde weg om meteen weer linksaf te gaan.
  9. Je daalt nu flink af naar een opgedroogd beekje en na een vervolgens weer steile klim kom je op de weg van Sy naar Vieuxville. Nu volg je niet meer de groene wibertjes route, maar volgt de asfaltweg naar links [03].
  10. In een bocht naar rechts neem je een landweggetje linksaf door de velden omhoog tot je bij een kruispunt van onverharde wegen uitkomt. Daar ga je rechtsaf [04] richting Vieuxville (Let op! De wegwijzer kan verwarrend zijn). Bij de tweesprong links aanhouden. Op de verharde weg aangekomen deze naar beneden vervolgen. Bij de splitsing rechts aanhouden richting Logne. Bij de volgende splitsing links aanhouden en dan kom je weer bij je vertrekpunt!