De wandeling Comblain au Pont
Door het natuurgebied 'Les Tartines' - ca. 11 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het voormalige station van Comblain-au-Pont, in het gehucht Pont de Scay, vlakbij de weg naar Aywaille. Er is voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 46 Remouchamps.

Het parcours

De wandeling gaat voor het grootste gedeelte over onverharde paden. Een gedeelte voert langs de oever van de Ourthe. Verder wandel je ook stukken dwars door weilanden en moet je een keer door een klein tunneltje door de rotsen kruipen. Onderweg kun je ook nog een klein grotje verkennen (dus eventueel een zaklamp meenemen!)

De zwaarte

Deze wandeling is voor de wat meer ervaren wandelaar gezien de behoorlijk steile paden in het natuurgebied 'les Tartines' en de lengte van de wandeling. Mogelijk moet je in het begin van de route een klein stukje een alternatief kiezen omdat een deel van het gebied tegenwoordig afgezet kan zijn door een hekwerk.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Comblain au Comblain-au-Pont

Comblain au Comblain-au-Pont.

Oud kerkhof boven Comblain-au-Pont

Oud kerkhof boven Comblain-au-Pont.

Het beruchte gat

Het beruchte gat.

1. Met je rug naar de spoorlijn steek je de weg over en ga je R.A..
  2. In de Rue de la Gare ga je een met rood-witte tekens gemarkeerd pad nĂ¡ huis nr. 15 in. (Let op, je loopt er zo voorbij!) Een paar meter verder is links een klein grotje, helaas niet meer dan een 'konijnenhol'.
  3. Bij lantaarnpaal 20/575 sla je r.a. Dit pad volg je tot aan een gat in de rotsen. Hier moet je een tunneltje door. Doe je rugzak maar af, want anders blijf je onderweg steken.
  4. Je loopt verder rechtdoor en gaat door een poort in de rotsen. Als je hier even naar rechts loopt kom je bij een fraai uitzichtpunt. Als je genoten hebt van het panorama keer je terug naar de poort en vervolg je je pad weer (dus niet terug de poort door), eerst wat dalend maar al snel stijgend over veel steenslag. Je moet op een gegeven moment weer een grotje voor je zien dat je, als je nog even verder stijgt, zonder gevaar helemaal in kunt.
  5. Je vervolgt je pad nu verder dalend. Net voor je beneden bij een vijver aankomt die moeilijk te zien), kun je (rechts en iets hoger) je dorst stillen met lekker fris bronwater op een pittoresk plekje. (Vanaf hier kan het zijn dat je even een andere route moet kiezen dan beschreven, omdat er inmiddels een stuk is afgezet door hekwerk).
  6. Naar rechts loopt een weg dood op een tuin, dus je loopt naar links langs het hekwerk).
  7. Bij een sparrenbosje (let op!!) ga je weer naar links richting bos. Het pad stijgt nu weer door een mooi valleitje. Als je boven bent gekomen zie je rechts de toegang tot een weiland d.m.v. een molentje.
  8. Je trekt schuin-rechts het weiland in. Na een paar honderd meter kun je kiezen uit een molentje naar een weg (niet doen) en een molentje naar een volgende wei. En die neem je wel.
  9. Ook deze wei steek je over. Je moet helemaal aan de andere kant van de wei zijn (zo'n kleine 300 meter) tot bij een pad dat door het bos afdaalt tot aan een bredere weg. Daar ga je links af.
  10. Er volgen nu enkele kilometers veldwegen. Bij het eerste kruispunt dat je tegenkomt ga je gewoon rechtdoor. Bij een tweede kruispunt sla je rechtsaf. Tijdelijk loop je op asfalt. Je krijgt enkele bochten en uiteindelijk beland je weer in een bos.
  11. Voorbij een huis loop je het eerste veldweggetje rechtsaf in, dat eerst daalt, dan door een stukje bos gaat en tenslotte bij een spoorbrug uitkomt. Die steek je over tot je enkele meters verder een weiland in kunt. Je volgt de Ourthe nu stroomafwaarts.
  12. Even loop je door een bosje, daarna loop je tussen de Ourthe en een spoorbaan. Een eindje verder loop je weer langs de rotsen (de spoorbaan is inmiddels in een tunnel verdwenen). Bij de brug over de Ourthe aangekomen steek je die over.
  13. Op de place Leblanc aangekomen neem je de rue du Moulin. Je slaat gelijk linksaf, een heel smal paadje tussen het 1e en 2e huis.
  14. Boven gekomen loop je naar de Tour St. Martin en een klein kerkhofje. Je hebt hier een mooi uitzicht.
  15. Je wandelt verder over een breed pad voor de toren waar vaak kunstwerken worden tentoongesteld. Bij het werk van Mouvet aangekomen (interpretatie van de toren en het kerkhof) houd je rechts aan en neemt het dalende pad. Dat brengt je in de Rue des Roches.
  16. Je slaat linksaf en loopt verderop met de bocht mee naar links. Tussen nr. 28 en nr. 30 neem je het pad naar rechts. Dat stijgt tot bij een pompstation van de watermaatschappij.
  17. Op het eind sla je r.a. en stijg je verder
  18. Op het eind draai je l.a. tot net voor een wei aan de rechterkant.
  19. Daar neem je het kronkelpad dat naar rechts het bos in loopt.
  20. Bij een splitsing kies je voor rechts. Het pad loopt nu langs de valleiwand.
  21. Bij de 'Trou Steinlein' ga je r.a. een vaak modderig pad op. Dat brengt je weer vlak bij de brug over de Ourthe. Pas op het laatste stukje is steil!!