De wandeling Soiron
Door en rond een van de mooiste dorpen van de Ardennen - ca. 12 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het marktpleintje voor de kerk van Soiron midden in het dorp. Er is voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A3 - Afslag 37 Herve.

Het parcours

Grotendeels verharde wegen. Nergens is de route echt drassig (behalve enkele stukken van de verkorting) zodat laarzen niet nodig zijn.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand en het, op enkele stukken na, niet al te sterk stijgen en dalen, goed te doen voor ook minder ervaren wandelaars.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Pittoresk straatje in Soiron

Pittoresk straatje in Soiron.

Uitzicht op Soiron

Uitzicht op Soiron.

Het beruchte gat

Het Tegenover het kasteel.

1. Met de rug naar de kerk toegekeerd loop je tot aan het eind van het marktplein. Hier sla je rechtsaf. Na ca. 50 meter kom je bij het kasteel van Soiron. Loop tot even voorbij het kasteel om een blik in de engelse tuin te kunnen werpen. Keer nu terug en loop rechtdoor het smalle straatje richting kerk.
  2. Loop rechtdoor langs de kerk. Je komt bij een pleintje met enkele berkenbomen. Sla hier rechtsaf.
  3. Op de T-splitsing sla je linksaf. Je komt op een plein met aan de overkant een waterpoel en een gerestaureerde wasplaats. Als je (met je rug naar de wasplaats staande) 150 meter de straat links (klimmend) inloopt, kom je bij een mooi uitzicht over het dorp (bij een kleine kapel). Keer daarna terug naar de wasplaats.
  4. Sla nu de straat rechts in (rug naar de wasplaats) en loop het dorp uit. Boven (na ca. 1000 m) passeer je een kruispunt en en loop je even naar het kasteel van Sclassin.
  5. Je loopt weer terug en slaat naar rechts de Voie Creuhy in, die langs het park van het kasteel loopt. Loop voorlopig rechtdoor. Je passeert een piepklein gehucht met drie mooi gerestaureerde huizen. Je komt langs een bunker uit de 2e wereldoorlog.
  6. Bij een kruis anno 1741 sla je rechts af naar de bunker.
  7. Vervolgens ga je onmiddellijk links af op een weg die wat drukker is. Je kuiert door Basse-Tribomont.
  8. Op een kruising met het bordje Grand-Rechain-Herve, neem je de weg die naar links gaat. Vanaf hier zie je ook de bewegwijzering van de GR.
  9. Bij een electriciteitscabine je de eerste weg rechts in. (Als je de kortere route wilt volgen moet je rechtdoor lopen tot in het dorpje). Je loopt nu door tot in Grand-Rechain. Loop door tot nr. 18 (een aantrekkelijk gebouw opgetrokken uit bak- en houwsteen) even verder staat een boerderij daterend uit de 16e eeuw (nr. 16).
  10. Volg de straat naar rechts naar het dorpscentrum toe. De straat komt uit om een schilderachtig pleintje. Loop even tot aan de andere kant en keer dan weer terug.
  11. Bij de Y-vormige splitsing kies je voor de rechter aftakking. Je loopt langs een fraai huis van 3 verdiepingen. Je volgt de Avenue des Platanes, komt voorbij het cafe La Renaissance en loopt rechtdoor het dorp weer uit.
  12. Na ca. 1 km sla je in een bocht en net voorbij een mooi landbouwbedrijfje rechts af (Rue de Biomont) richting Stockis.
  13. Dan neem je links de Rue Henri Monfort. Je loopt door het gehucht Stockis. Bij een kapel anno 1872 ga je rechtdoor via de Voie Ledent.
  14. Bij een Y-splisting ga je linksaf. Net voorbij een mooi huisje verandert de weg in een paadje. Je loopt langs het beekje en komt op een weg die je links volgt.
  15. Na ca. 100 m sla je de straat naar rechts in (Rue Nicola Hardy).
  16. Voorbij een kleine kapel (links tegen een muur) ga je links af.
  17. Zonder het zelf te beseffen ben je door het gehucht Cour Maquette gewandeld. Je daalt nu af naar de klokkentoren van Soiron. Beneden passeer je links de kasteelingang. Nu nog verder rechtdoor en je komt weer uit bij de kerk waar je de wandeling bent begonnen.