De wandeling Sy door ourthedal
Vanuit Sy door het Ourthe-dal en het Lembrée-dal - ca. 15 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Tukhut (het verblijf van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging), Rue de Luins 4, Sy. Tegenover de Tukhut is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 47 Stoumont of 48 Werbemont.

Het parcours

De route voert grotendeels over onverharde wegen en bospaadjes. Je komt een paar stevige klimmetjes tegen. Sommige paden lopen dicht langs (begroeide en daardoor niet goed zichtbare) diepe afgronden. Je komt onderweg vele fraaie doorkijkjes tegen.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en glad en is uitkijken geboden! Op enkele plaatsen kom je ook dicht aan de rand van een flinke afgrond.

De wandeling is minder geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Het dorpje Sy

Het dorpje Sy.

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'.

Ferme de Palogne'

Ferme de Palogne'.

Wandelboom van Sy

Wandelboom van Sy.

1. Met de Tukhut in je rug wandel je L.A.. Je volgt de weg tot onder het spoorviaduct door. Je volgt de bocht naar links om Hotel de la Gare. Rechts zie je tegen een helling 2 stevige lindebomen en een 'wandelboom' bij een trappetje. Je gaat hier (het Sentier des Crêtes volgend) zigzaggend en stevig stijgend naar boven. Je blijft de rood-wiite GR-tekens volgen tot je boven bent gekomen.
  2. Boven aangekomen blijf je de GR-tekens volgen tot je bij een asfaltweggetje komt (onderweg passeer je verschillende mooie uitzichten) (1). Sla hier R.A. en volg de weg enkele tientallen meters. Rechts van de weg kom je weer op het pad met de GR-tekens door een klein stukje rots (met GR-teken) te beklimmen.
  3. Je blijft dit pad, hoog boven de rivier door het bos, dat gemarkeerd is met GR-tekens, een hele tijd volgen (zijpaden negerend). Op het eind gaat het pad flink dalen en kom je uiteindelijk uit op een asfaltweggetje tegenover een toegangshek (2). Bij dit asfaltweggetje aangekomen sla je R.A.. Iets verder, na een bocht naar links, ga je via een bruggetje het riviertje de Lembrée over. Na het parkeerterrein kom je bij Ferme de Palogne, een prima plek om de inwendige mens even te versterken. Ze hebben hier de heerlijkste Belgische biertjes!
  4. Vanaf het terras van het café zoek je (richting speeltuin) naar een zeskantig wit bord met 'Chateau Fort de Logne'. Je loopt die richting op. Je passeert aan de rechterkant een klein dierenweitje. Je blijft het verharde pad gewoon volgen. Op een kruising vlak na een roofvogelpark wandel je met de bocht mee naar links. Wat verderop maak je een scherpe bocht naar rechts en blijf je stijgen.
  5. Even verder wandel je met de bocht mee naar links. Bij een 3-sprong loop je R.D. en ca. 25 meter verderop (net voor de ingang van het kasteel van Logne) sla je L.A. een smal dalend paadje in trapvorm in. Beneden aangekomen (3) maak je een scherpe bocht naar rechts en zie je de GR-tekens weer.
  6. Je loopt nu langs de rand van het dalletje van de Lembrée. Bij de eerste de beste gelegenheid (bij een wandelboom) sla R.A. je een smal stijgend paadje in en loop je naar de N86. Je slaat hier R.A. en loop je even langs deze (soms drukke) verkeersweg.
  7. Net voorbij het provinciegrensbord Luxembourg kun je in de bocht van de weg R.A. een klein rotspaadje op. Even verder kom je bij de rand van een rots. Hier heb je een schitterend uitzicht over de Ourthe-vallei. Als je bekomen bent van het adembenemende uitzicht loop je weer terug naar de verkeersweg die je R.A. vervolgd.
  8. Na ca. 100 meter komt een bocht naar rechts. Je blijft de weg volgen. Na een volgende bocht krijg je aan de linkerkant van de weg (na een stuk rotswand) een bospad (4) dat stevig stijgend een bos inloopt. Het pad kan behoorlijk overwoekerd zijn. Dit pad ga je volgen. Het wordt verderop smaller.
  9. Je loopt helemaal naar boven. Hier kom je tenslotte aan bij een klein 'poortje' waardoor je in een weiland kunt komen (je ontmoet hier ook weer de GR-tekens). Ga dit poortje door en steek het weiland (licht stijgend) vrijwel recht over. Je komt aan de andere kant opnieuw bij een klein 'poortje'. Ga dit door en sla meteen L.A. een holle weg in. Je gaat nu dalen.
  10. Bij een splitsing hou je links aan tot je bij een asfaltweggetje komt (5). Hier sla je R.A.. De weg stijgt weer en wordt wat verderop halfverhard. Na een bocht naar rechts verlaat je het bos en loop je stijgend tussen weilanden verder. Als je bij een groepje boerderijen bent uitgekomen ben je op het hoogste punt van de wandeling. Neem bij de eerste kruising (6.) het weggetje naar links (het loopt tussen 2 stallen door).
  11. Loop deze weg (die wat verder halfverhard wordt) helemaal af tot je weer bij een asfaltweg komt. Sla deze asfaltweg naar links in en volg hem zo'n 500 meter. In een klein bosje (met een blauw wandelbordje) sla je L.A. richting Vieuxville (7). Links van je volg je een tijdje een drooggevallen beekvallei. Je blijft dit pad (dat zo nu en dan wat slingert) een tijdje volgen tot er tenslotte vanaf rechts een grazig pad scherp van rechts bijkomt.
  12. Sla hierna gelijk het kleine paadje naar rechts in. Je ziet weer de GR-tekens en daalt verder door het beekdal. Bij een paar huizen gaat het pad over in een asfaltweggetje. Dit volg je nog steeds dalend tot je bij een klein kapelletje uitkomt (8). Bij de Rue du Ravet sla je L.A.. Na zo'n 100 meter zie je aan de linkerkant een leuk picknickplekje.Tegenover het picknickplekje is een betonnen bruggetje. Dat steek je over. Je volgt een pad dat tussen flinke hagen doorloopt tot je weer bij de N86 uitkomt.
  13. Hier sla je L.A. en zo'n kleine 25 meter verder neem je de 'Close Voi' naar rechts. Bij een kruising met een kruisbeeld sla je R.A., de 'Chemin de Mesagnes' in en je gaat weer lekker stijgen. In een bocht naar rechts sla je L.A. een grindpad in. Dit pad komt iets verder weer op een asfaltweggetje uit. Steek dit over en sla meteen L.A. een stijgend pad in (9).
  14. Waar dit pad privé’ wordt kun je aan de linkerkant je weg vervolgen (GR-tekens). Je blijft dit pad (verderop met het hek links van je) steeds maar volgen. Bijna boven (je ziet een huis voor je) sla je L.A. en vervolg je het pad weer langs het hek.
  15. Op een T-splitsing sla je L.A. (10) en wandel je langs een slagboom. Wat verder ga je niet door het klaphek maar je blijft het brede pad volgen (je verlaat hier de GR-route). Een stuk verderop buigt het pad naar rechts en loop je het bos in. Op een T-splitsing sla je L.A. Waar het brede pad een bocht naar links maakt (de GR-route gaat hier via een smal stijgend paadje naar rechts) blijf je het brede pad (waar je in het begin van de wandeling ook al over bent gekomen) volgen en daal je af (11).
  16. Na ca. 10 meter kom je bij een kleine Y-splitsing. Hier neem je de rechtertak en volg je het ongemarkeerde dalende paadje verder tot je aan een asfaltweggetje komt. Hier sla je weer R.A. Direct na een tennisbaan sla je R.A. en via een stenen brug steek je de Ourthe over (12).
  17. Je volgt de Ourthe net zo lang tot je bij Sy bij een spoorbrug over de rivier aan komt (13). Via deze spoorbrug steek je de Ourthe weer over. Bij een T-splitsing (bij het stationnetje van Sy) sla je L.A. en al spoedig ben je weer bij het startpunt van deze wandeling.