Sy-Bomal-Sy
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Tukhut (het verblijf van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging), Rue de Luins 4, Sy. Tegenover de Tukhut is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 47 Stoumont of 48 Werbemont.

Het parcours

De route voert grotendeels over onverharde wegen en bospaadjes. Er zitten een paar pittige klimmetjes in. Het is leuk deze route op een zondag te lopen, vanwege de bekende 'Luikse markt' in Bomal. Op eerste pinksterdag wordt op een deel van het parcours een motorcross georganiseerd (4).

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en glad en is uitkijken geboden! Op enkele plaatsen kom je ook dicht aan de rand van een flinke afgrond.

De wandeling is minder geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Bomal vanaf het Panoramahutje

Bomal vanaf het Panoramahutje.

Uitzicht op Bomal vanaf de Calvarieberg.

Tunneltje door de rotsen

Het dorpje Sy

Het dorpje Sy.

Wandelboom van Sy

Wandelboom van Sy.

1. Met de Tukhut in je rug sla je links af. Je volgt de weg tot de spoorwegtunnel. Voor de tunnel sla je rechtsaf.
  2. Je steekt via de spoorbrug de rivier de Ourthe over. Aan de andere kant loop je langs het talud naar beneden tot de asfaltweg. Hier sla je linksaf.
  3. De weg begint al snel te stijgen. Neem het eerste bospad dat schuin-links van de weg het bos in gaat (het is een holle weg net voor er aan de rechterkant van de weg een huis staat).
  4. Je volgt dit stevig stijgend pad tot bovenaan. Je loopt het pad helemaal af tot je bij een asfaltweggetje en enkele huizen uitkomt. Hier sla je linksaf de asfaltweg op...
  5. ...en loopt deze af tot een T-splitsing.Daar sla je links af [01.].
  6. Wat verderop staat staat een wit huisje met er vlakbij een glazen kastje met een blauw madonnabeeldje. Hier sla je rechtsaf.
  7. Het weggetje gaat over in een gravelpad en nog iets verder in een karrenspoor. Je komt weer op een asfaltweggetje uit. Hier sla je linksaf.
  8. Na ca. 100 meter (na een bord einde bebouwde kom) sla je rechtsaf een breed gravelpad in dat ook al snel een karrenspoor wordt. Als het pad na ca. 150m een bocht naar rechts maakt, ga je in deze bocht linksaf.
  9. Als het paadje een holle weg wordt begin je eindelijk wat te dalen. Je verlaat nu het bos en steekt (dwars door een akker) een klein valleitje over. Aan de andere kant gaat het pad door een klein bosje weer omhoog. Het pad loopt verder tussen een paar weilanden door (motorcrosswedstrijd is hier) tot je uiteindelijk bij een asfaltweg uitkomt. Ga hier rechtsaf.
  10. De weg maakt een flinke bocht naar links. Iets verderop passeer je bij een groepje bomen aan de linkerkant een klein kruisbeeld. Loop de weg verder af tot een T-splitsing en sla hier rechts af.
  11. Je passeert een aantal boerderijen met grote toegangspoorten. Na de poort uit 1852 sla je linksaf een asfaltweggetje in.
  12. Deze loop je uit tot hij eindigt bij huis nr. 15 [02.]. Je steekt rechts van het huis een klein grasveldje over en komt op een heel smal paadje. Dit mooie pad blijf je alsmaar volgen. Na zo'n 500 meter kom je op een kleine T-splitsing. (Als je hier even naar rechts gaat kom je op een zeer fraai punt: De Calvarieberg, met een schitterend uitzicht over Bomal)
  13. Op de T-splitsing ga je rechtdoor. Volg dit pad dat verderop, via een soort trappetje, nog sterker daalt. Blijf het pad volgen tot je beneden bij een halfverhard pad langs de spoorbaan uitkomt. Volg dit naar rechts en blijf langs de spoorbaan lopen tot je bij het station van Bomal uitkomt (bij een spoorwegovergang).
  14. Steek het spoor hier over en iets verderop de Ourthe (vanaf de brug heb je een uitzicht op De Cavarieberg). Net voor Café de la Poste sla je linksaf een straatje in en dat daalt tot het riviertje de Aisne. Je steekt niet het riviertje over, maar houdt rechts van een bakker aan (La petite Batte). Loop door tot het grote kruispunt.
  15. Steek de kruising over en loop richting Manhay (Rue des Ardennes). Neem de eerste weg links. [03.]
  16. Aan het eind van de straat sla je de 2e weg rechts in.
  17. Net voorbij het huis (links) met het opschrift "Lijsternest" ga je linksaf een halfverhard pad op.
  18. Ga voor een brug rechtsaf (je kunt even de brug oversteken en naar rechts een oud pomphuis bekijken)...
  19. ...en volg dit wat onduidelijke pad tussen het riviertje en de voetbalvelden. Uiteindelijk wordt het een echt pad langs het riviertje. Wat verderop steek je via een houten bruggetje het riviertje over en vervolgt het pad aan de andere kant. Na verloop van tijd kom je uit bij een klein bruggetje dat om een grote rots heen loopt. Je passeert (links) nog twee mooie rotsen (tartines genoemd, vanwege de vorm van sneetjes brood). Waar het niet anders meer kon is het pad dwars door de rots geboord. Even voorbij dit punt gaat het pad over een in trap (pas op voor de leuning!). Na deze trap maakt het pad een scherpe bocht naar links. loop het pad verder af. Je komt langs 4 haarspeldbochten. Let op: Een stuk voorbij de vierde bocht staat links van het pad een betonnen paal met een witte en gele reflector. Hier ga je naar links, stijl tegen de bergwand een smal pad op.
  20. Na zo'n 15 meter kom je bij een hele vage Y-splitsing! Hier ga je linksaf.
  21. Je blijft het stijgende pad volgen tot je bij de witte Belvedere uitkomt. Hier kun je weer genieten van een prachtig panorama! Vervolg je weg schuin naar de asfaltweg toe. Hier sla je rechtsaf.
  22. Je volgt deze asfaltweg (die even verderop Les deux Tilleuls blijkt te heten). Nog wat verderop (na een bocht naar links) zie je hoe de weg aan zijn naam komt. Je komt namelijk uit bij twee grote linden (met een bank).
  23. Je neemt het pad dat tussen de twee linden loopt en volgt dit (eerst door het bos, later langs weiden) tot je bij een asfaltweg uitkomt [04.].
  24. Steek de weg over en ga gelijk rechtsaf een klein bospaadje in.
  25. Na een bocht naar links daalt dit pad een stukje en komt uit op een breed pad. Sla hier rechtsaf.
  26. Na zo'n 250m kom je uit op een kruising van meerdere paden. Neem het pad 'rechtdoor' (aan je linkerhand heb je dan een weiland). Hier vind je weer de GR-markering. Zo'n 200mr verderop passeer je een ietwat vervallen kapelletje.Een kleine 1500m verder (je loopt inmiddels tussen twee weilanden door) kun je links een door GR-tekens gemarkeerd poortje door om in het weiland te komen.
  27. Steek dit weiland recht over. Aan de andere kant kom je weer bij zo'n poortje. Ga er door heen en volg het pad omhoog het bos in. Je passeert een zwart houten huisje. Het pad gaat nu dalen en komt uit bij een smeedijzeren hekwerk. Hier sla je rechtsaf en loopt langs het hekwerk en later prikkeldraad verder.
  28. Aan het eind sla je scherp linksaf...
  29. ...en begin je aan een sterke daling. Je loopt door tot de drukke verkeersweg [05].
    Je steekt de weg over, stapt over de vangrail en vervolgt daar het dalende pad. Bij een T-splitsing sla je linksaf...
  30. ...en volgt het pad door het mooie beekdal van de Lembrée (richting Logne). Aan het eind van het pad ga je op de asfaltweg rechtdoor. Je steekt via een brug het beekje over. Na de brug sla je linksaf...
  31. ...en volg je het asfaltweggetje zo'n 750m. Waar de weg een bocht naar rechts maakt steek je via een boomstambruggetje weer het riviertje over.
  32. Je volgt dan het gravelpad naar rechts. Bij een verharde weg sla je rechtsaf.
  33. Als je dit pad helemaal uitloopt kom je bij Ferme de la Palogne (een heerlijke plek om even de inwendige mens te versterken) [06.].
  34. Loop vanaf het terras richting tennisbanen en sla voor de tennisbanen linksaf.
  35. Steek de Ourthe via de voetgangersbrug over. Je volgt nu de Ourthe over het betonnen pad stroomafwaarts (zo'n kleine 2 km). Bij Sy ga je direct na de spoorbrug gepasseerd te zijn meteen linksaf het talud op.
  36. Via de spoorbrug steek je de Ourthe weer over. Op de asfaltweg aangekomen sla je linksaf en als je deze weg volgt kom je weer uit bij het startpunt van deze wandeling.