De wandeling Chardeneu
Chardeneux - Een Condruzisch dorp in een golvend landschap - ca. 13,5 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het kerkje 'Nativité de la vierge' aan de rand van Chardeneux. Er is voldoende parkeergelegenheid in de buurt van het kerkje.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 48 Werbemont of A4 - Afslag 20 Chiney.

Het parcours

Het eerste deel van de wandeling loopje door een stukje bosgebied. Daarna krijg je golvend akkerbouw- en weidegebied te zien. Het grootste gedeelte loop je over kleine verharde landweggetjes met weinig verkeer. Hier en daar moet je stevig klimmen. Op het laatst krijg je een wat saai stuk van ca. 2 km langs een lange vrij rechte (en wat drukkere) weg.

De zwaarte

De wandeling is ondanks de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de gemiddelde wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Chardeneu

Chardeneux.

Voormalige
                    leprozenhuisjes in Chardeneu

Voormalige leprozenhuisjes in Chardeneux.

1. Je gaat met je gezicht naar de kerk staan en neemt dan de straat die rechts van de kerk omhoog loopt. Je volgt de weg die wat verderop hol wordt. Bij de eerste splitsing sla je rechts af. Vlak bij het bos zie je een klein weggetje van rechts naar boven komen. Dat is een oude Romeinse heerweg (01). Zelf sla je links af en loop je richting het bos. Je loopt het bos door via het hoofdpad. Als je het bos uit bent begint de weg te dalen.
  2. Bij een T-splitsing midden in het akkerland ga je rechts af. Bij een volgende T-splitsing sla je links af. Als je bijna helemaal beneden bent krijg je aan de rechterhand een mooi uitzicht op Vervoz, waar je zo meteen doorheen loopt. Beneden gekomen neem je de eerste weg rechts (02) en je loopt langs een grote vijver (rechts) en een monumentaal huis (links). Wat verderop passeer je een oude versterkte boerderij met een indrukwekkende voorgevel. Je loopt tussen het 18e-eeuwse kasteel van Vervoz en een aardige kapel door.
  3. Je volgt een bocht naar rechts en weer naar links en vervolgt dan verder de hoofdweg. Deze weg daalt tot in Ocquier. Daar steek je de grote weg over (03). Links voor je zie je een enorme gevel van de boerderij 'aux grives' (lijsterboerderij). Je loopt verder en steekt een klein beekje over. Je passeert het zwembad (rechts, moeilijk te zien) en je volgt de rue Wez.
  4. Bij een kruispunt volg je de asfaltweg naar links) de Rue Vieux Moulin). Ca. 50 meter verderop loop je langs een muur (rechts) en neemt dan een asfaltpaadje schuin naar rechts. Op het eind van het steegje ga je linksaf richting kerk. Op het eind sla je op een T-splitsing weer rechts af en loop je langs de kerk. Bij het T-splitsing sla je rechts af de hoofdstaat in.
  5. Bij een kruising van vijf wegen neem je de weg links richting Borlon. Je loopt recht op een klein kapelletje af. Vlak voorbij het kapelletje neem je de eerste weg naar rechts en stijg je nog wat. Als je de top van deze Condruzische heuvel bereikt krijg je een goed zicht op het dorp Borlon. Je daalt nu weer af en de asfalt weg veranderd in een met stenen bezaaid pad dat langs een grote varkensboerderij loopt.
  6. Helemaal beneden kom je bij de hoofdweg uit (04). Die volg je naar rechts. Deze weg blijf je voorlopig een aantal kilometers volgen. Je passeert het dorpje Borlon en verderop wandel je door Bonsin heen. De weg daalt en je loopt tegen 'het funeririum'op. Hier ga je naar rechts. Je loopt dan rechtdoor en passeert (op een piepklein pleintje) 3 lindebomen. Je vervolgt je weg via een stijgend kasseienstraatje.
  7. Bij de grote weg aangekomen (05) sla je links af en neem even verderop de eerste weg naar rechts (rue des Combattants). Bij de T-splisting sla je rechts af. Je steekt het riviertje over en je bent weer terug in het dorp Chardeneux waar je de wandeling gestart bent. Het is de moeite waard om nog even wat door het dorp heen te lopen.