Sy-Bomal-Sy
Een verrassend rondje met uitzichten - 17 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De P-plaats t.o. Rue Vieux Frêne 11 in het centrum van Dochamps, vlak bij de kerk.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 50 La Roche.

Het parcours

Vanuit Dochamps wandel je al vrij snel het bos in. Vooral tijdens het eerste gedeelte van de wandleing wordt het bos afgewisseld door open stukken, waarbij je soms een prachtig uitzicht hebt. De paden zijn over het algemeen goed te bewandelen.

De zwaarte

De wandeling is goed door iedereen die een goede conditie heeft om te lopen.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Panoramisch uitzicht

Panoramisch uitzicht.

De omgeving van Dochamps

In de omgeving van Dochamps

Parc Chlorophylle

1. Met je gezicht naar de winkels gekeerd sla je r.a. richting kerk. Direct na de kerk sla je R.A. de Rue de Lavoir in. Op het eind sla je op een T-splitsing bij een kapel L.A.
  2. Na een huis met de naam Les Étoiles, net voor bord ‘einde gemeente Dochamps’, sla je schuin naar links een dalend graspad in .
  3. Bij een asfaltweg aangekomen sla je L.A.
  4. Na een picknickbank bij wat huizen sla je R.A. en...
  5. ...steek je de spoorbaan over en ga je R.D. een smal paadje in en steek je een bruggetje over.
  6. Bij de ingang van een camping (met een veldkruis op de hoek) sla je L.A.
  7. Je wandelt nu een stukje over de camping. Vlak voor een naaldbos en een wandelbordje (met een blauwe x) sla je R.A.
  8. Op een T-splitsing sla je L.A.
  9. en op een volgende kruising houd je rechts aan.
  10. Let op! Vlak voor bomen met een geschilderde markering (rechts) op een wat open plek en met een pad naar rechts sla je scherp L.A. een iets stijgend pad in wat verderop weer gaat dalen ?.
  11. Als je uitgedaald bent sla je op een Y-splitsing naar rechts het dalende pad in. Al vrij snel kom je op een splitsing. Hier wandel je R.D. een smal paadje in dat verderop nog smaller wordt (en in de zomer wat overgroeid kan zijn) Bij een breed zandpad aangekomen sla je R.A.
  12. Bij een asfaltweg (en wat verstopt een kapel) sla je L.A en steek je de spoorbaan en een beekje over.
  13. Op een T-splitsing sla je weer L.A
  14. Na ca. 50 meter sla je schuin naar rechts het bos in.
  15. Bij een open plek houd je links aan.
  16. Na ca. 100 meter sla je het eerder pad naar rechts in.
  17. Op een Y-splitsing houd je links aan. Op een driesprong wandel je R.D. een steentjespad op.
  18. Op een Y-splitsing bij een voederplaats sla je L.A.
  19. Op een T-splitsing met een hoogtebord (425 m) sla je weer L.A.
  20. Verderop volg je het pad met een scherpe bocht naar links. Hierna neem je het eerste pad scherp naar rechts dat flink gaat stijgen (en loop je dus niet door tot aan de open plek)
  21. Bovenaan sla je bij een asfaltweg R.A. en wandel je langs de entree van Parc Chlorophylle (horeca).
  22. Verderop wandel je onder een brug door en op de driesprong daarna loop je R.D.
  23. Bij een Y-splitsing sla je L.A en vrijwel gelijk op een T-splitsing weer L.A. langs naaldbomen.
  24. Op een grote driesprong sla je L.A. Je blijft het brede pad volgen ook als dat een bocht naar rechts maakt.
  25. Na ca. 15 meter niet met de bocht mee naar links, maar R.D. een graspad inslaan. Dit pad kan wat drassig zijn. Je blijft alsmaar R.D. lopen tot je bij een schuine T-splitsing bij weilanden komt. Hier sla je L.A.
  26. Je wandelt R.D. tot een asfaltweg. Deze volg je ca. 10 meter en dan sla je schuin naar links het bos weer in. Verderop is het bos gekapt. Bij een Y-splitsing wandel je R.A. richting een hoogspanningsleiding.
  27. Je slaat L.A. de asfaltweg op en volg deze een stuk. Bij de 2e hoogspanningsmast na de ingang van Parc Chlorophylle sla je R.A en na ca 10 meter weer L.A. Je wandelt nu via een graspad langs een rand van struiken en brem (Zie opmerking onderaan) helemaal door tot de bosrand.
  28. Bij de bosrand sla je L.A.
  29. Wat verderop wandel je langs het ‘sportcomplex’ van Dochamps. Bij een groot huis sla je R.A. een graspad in, de Pazai de Bénasse’. Beneden steek je de asfaltweg over en loop je R.D. langs een huis, het restaurant waar tegenover je gestart bent.

Opmerking: Na de ingang naar Parc Chlorophylle gaat de GPS-track het bos in. Het pad is daar echter niet meer te vinden en iets verder loopt de route door (verboden)  privé terrein. Volg op dit stuk het gestippelde alternatief en de beschrijving zoals hierboven.