Sy-Bomal-Sy
Sy - Naar de bakker in Hamoir - ca. 13 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Tukhut (het verblijf van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging), Rue de Luins 4, Sy. Tegenover de Tukhut is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 47 Stoumont of 48 Werbemont.

Het parcours

De route voert bovenlangs de mooie Ourthe-vallei, doorkruist enkele weilanden (met en zonder koeien/stieren), een drooggevallen beekdal, loopt door bossen en over een heuvelrug en bevat enkele flinke klimmetjes en afdalingen. Het laatste stuk loopt helemaal langs de Ourthe. Het grootste deel loop je over onverharde of halfverharde weggetjes.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en de enkele pittige klimmetjes en afdalingen voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en glad en is uitkijken geboden! Ook de weilanden kunnen na regenweer erg modderig zijn.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Het kerkje van Sy

Het kerkje van Sy.

Een karakteristiek huis in Hamoir.

Stierenwei op weg naar Hamoir

Stierenwei op weg naar Hamoir.

Wandelboom van Sy

Wandelboom van Sy.

1. Met de Tukhut in de rug sla je linksaf...
  2. ...en volg je de asfaltweg tot na de spoorbrug. Je loopt met een grote bocht om het 'Hotel de la Gare' heen en passeert het kerkje van Sy. Vlak na het kerkje neem je (na even diep adem gehaald te hebben) het smalle paadje naar rechts dat meteen steil de heuvel op gaat (GR-route), het Sentier de Crêtes.
  3. e blijft dit GR-pad volgen tot je bovenaan bent gekomen. Dan blijf je het pad langs de heuvelrug volgen tot je aan een asfaltweg komt. Die sla je naar rechts in.
  4. Na ca. 400 meter kun je aan je linkerhand via een klein poortje (met wandelbordje) een weiland in.
  5. Steek de wei recht over. Het soms modderige pad is niet altijd goed te zien en loopt via een klein bosje van struiken naar de bosrand aan de andere kant. Het kan zijn dat er stieren in de wei staan, maar die 'heren' waren ons heel vriendelijk gezind. Je steekt een klein (meestal droogstaand) beekdalletje over en via een steil en soms glad pad kom je weer uit bij een asfaltweggetje. Sla hier rechtsaf...
  6. ...en na ca. 15 meter ga je weer linksaf een andere wei in.
  7. Dit weiland steek je ook weer helemaal recht over richting bosrand, waar je weer een klein draaihekje doorgaat. Ca. 40 meter na dit hekje passeer je een graf (Croix du Curé) van een geestelijke die hier in 1770 is overvallen en doodgeslagen! Een curieuze plek! Je vervolgt het pad verder omhoog. Als het loofbos overgaat in een naaldbos sla je linksaf...
  8. ...om na ca. 10 meter weer rechtsaf te slaan.
  9. Je loopt nu door een kerstboomaanplant. Als je het bos uit bent kom je uit op een asfaltweggetje dat je verder afloopt. Direct na een schuur aan de rechterkant ga je een smal pad op (achter de schuur dus)...
  10. ...en volg je een tijdje een paadjes langs de bosrand en een akker Je komt uit bij een mooi laantje, dat je recht oversteekt. Je gaat alweer een weiland in en volgt het hekwerk aan de linkerkant. Na ca. 100 meter in een 'hoek' is een doorgang gemaakt. Die ga je door....
  11. ...en je volgt het pad dat door het bosje loopt. Op het eind kom je weer bij een weiland aan. Dit steek je schuin naar links over.
  12. Je komt uit bij een oud roestig klaphekje. Hier verlaat je het weiland en je loopt weer het bos in. Een paar meter verder steek je een breed bospad over en ga je dalend in de richting van een Belvedère (zo'n 50 meter verderop). Als je daar genoten hebt van het (in de zomer wat belemmerende) uitzicht op Hamoir, loop je even iets terug om dan naar links via een steil ( en bij nat weer erg glad) GR-pad naar Hamoir af te dalen. Beneden aangekomen steek je schuin naar rechts een asfaltweg over...
  13. ...en ga je een dalende weg in die uitkomt op een andere weg. Die volg je even naar rechts tot op een kruising.
  14. Nu loop je richting centrum Hamoir. Als je de brug over over de Ourthe bent overgestoken zie je rechts op de hoek de bakker (Boulangerie H.Laurant) waar je genietend van een kop koffie met gebak even wat kunt bekomen (Let op!: de bakker is tussen de middag gesloten).
  15. Weer helemaal uitgerust steek je bij de bakker de straat over en loop je weer terug naar de Ourthe. Net voor de brug neem je de straat naar rechts.
  16. Je loopt door tot je weer bij een klein bruggetje komt (dat het riviertje de Neblon overspant). Voor dit bruggetje ga je rechtsaf en volg je de GR-route.
  17. Als de weg naar rechts wegdraait, ga je naar links een klein trapje af...
  18. ...en volg je het riviertje en de GR-route onder een weg door. Het paadje komt uit op een asfaltweggetje. Hier ga je linksaf en blijf je de GR-tekens volgen.
  19. Je komt uit op een doorgaande weg die je naar links inslaat en je gaat gelijk een brug over.
  20. Je passeert (rechts) een kasteelachtig gebouw. Hierna neem je de eerste weg naar rechts (Rue de la Crête) en begint gelijk aan een stevige klim.
  21. De weg gaat al snel over in een pad dat je blijft volgen. Wat verder (na een verkeersbord 'verboden voor motoren') buigt het af naar links en stijgt verder omhoog. Je blijft dit pad alsmaar volgen, een heel eind over de heuvelrug. Voor het eerste weiland sla je rechtsaf!
  22. Je verlaat nu het GR-pad. Je loopt nu langs een wat hoger gelegen weiland (links) en een steile helling (rechts). Een einde verderop maakt het pad een bocht naar rechts en begint te dalen. Je komt nu in het dal van de Neblon. Je blijft het pad gewoon volgen. Onderweg passeer je aan je rechterhand twee voormalige marmergroeven. Je blijft het paa langs het riviertje de Neblon (en verder langs een klein kanaaltje) vervolgen tot je weer bij het kasteelachtige gebouw aankomt. Op het eind stijgt het pad nog een klein stukje. Dan loop je links naar beneden en steekje via een bruggetje het beekje over. Via de tuin van het kasteelachtige gebouw loop je weer richting de doorgaande weg. Die sla je naar links in.
  23. Je blijft doorlopen tot je aan je rechterhand een spoorwegovergang ziet. Deze steek je over.
  24. Je staat nu aan het begin van een winkelstraat. Deze loop je in. Aan het eind kom je weer uit bij de bakker.
  25. Je gaat voor een tweede keer de straat naar rechts (net voor de brug) in.
  26. Bij het volgende bruggetje aangekomen steek je deze nu over en sla je gelijk linksaf.
  27. Je loopt nu richting de Ourthe. Net voor de rivier buigt het pad naar rechts af.
  28. Dit pad moet je nu zo'n kleine 3 km zo dicht mogelijk langs de rivier blijven volgen (Let op: vrij in het begin kun je beter een stuk door een weiland nemen - tot achterin het weiland). Na zo'n 3 km loop je tegen een klein zijbeekje aan. Je loopt langs het beekje naar rechts (er doorheen mag natuurlijk ook!) en klim je tegen het spoortalud omhoog. Je neemt naar links even een klein stukje spoorbaan om vervolgens weer naar beneden af te dalen en het beekje aan de andere kant te vervolgen.
  29. Een eindje verderop pik je dan weer het pad langs de Ourthe op. Dit pad blijf je volgen tot je bij een grote spoorbrug komt. Je steekt deze spoorbrug via het voetgangersdeel over. Aan de andere kant daal je het talud weer af en kom je op een breed pad uit. Dit sla je naar links in.
  30. Je loopt onder de brug door en vervolgt het pad verder. Het pad maakt een bocht naar links en wordt een asfaltweggetje. Als je dit blijft volgen kom je na een kleine 200 meter weer bij de Tukhut uit.