Sy-Bomal-Sy
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het vertrekpunt Parkeerplaats vlakbij station van Aywaille (waar op zaterdagen echter markt is).

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 46 Remouchamps

Het parcours

De route voert van Aywaille langs de Amblève richting Remouchamps. Bij Sougné steken we het dal over en gaan we weer terug naar Aywaille. Hier en daar moet stevig geklommen en gedaald worden. Het grootste deel van het parcours voert over halfverharde wegen.

De zwaarte

De wandeling door enkele pittige klimmetjes en afdalingen voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en sommige steile hellingen spekglad en is uitkijken geboden!

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Op weg van Aywaille naar Sougné

Op weg van Aywaille naar Sougné.

Uitzicht op Sougné en Remouchamps.

Oude stenen bank vlak bij Aywaille

Oude stenen bank vlak bij Aywaille.

1. Met je rug naar het station staand ga je rechtsaf.
  2. Net voor de brug over het spoor ga je rechtdoor een klein straatje omlaag in. Als je dit uitloopt kom je bij een fontein in de hoofdstraat van Aywaille. Hier sla je linksaf en loop je richting de Amblève.
  3. Je steekt de rivier over en loopt rechtdoor tot even voorbij een politiebureau aan je rechterhand. Je neemt nu naar rechts de Rue de la Heid en volgt de rood-witte GR-tekens.
  4. Even verderop neem je aan de linkerkant een klein schuin en stevig stijgend paadje. Op een kruising van bospaadjes sla je scherp linksaf en klim je verder omhoog.
  5. Je passeert in een bocht naar rechts een bankje (even tijd om uit te puffen?). Wat verderop passeer je een oorlogsmonument en heb je een mooi uitzicht op de winkelstraat van Aywaille. Je vervolgt je weg en loopt het bos uit. Bij een privé-weggetje naar een huis loop je nog even door tot een driesprong. Hier sla je rechtsaf.
  6. De weg stijgt nog wat verder. Je passeert een voormalige steengroeve. Bij het begin van het gehucht Sur la Hé hou je op de asfaltweg rechts aan.
  7. Je vervolgt deze asfaltweg tot voorbij huis nr. 30. Hier ga je schuin rechts een dalend paadje in.
  8. Op een splitsing hou je rechts aan en je loopt dalend door tot een prachtig uitzichtpunt. Hier kun je weer even tot rust komen genietend van het schitterende panorama over Sougné en Remouchamps.
  9. Uitgerust ga je nu vlak voor dit uitzichtpunt links een slingerend, met stenen bezaaid en vrij sterk dalend pad af. Je passeert restanten van een geschut. Je komt uit op een onverhard weggetje en slaat daar linksaf.
  10. Op het einde van dit weggetje staat een metalen afsluiting, loop door de draaideur aan de linkerkant. Bij een huis buigt de weg naar rechts en wordt een asfaltweg. Je loopt onder de drukke verkeersweg door het dorp Sougné in. Voor de school hou je links aan...
  11. ...en neem je daarna gelijk de eerste straat rechts.
  12. Op een splitsing aangekomen hou je links aan (Rue de Passeur d'eau).
  13. Je passeert de mooie oude kerk met zijn 12-eeuwse toren. Bij de Amblève sla je links af...
  14. ...en je loopt door tot aan de brug. Hier steek je de rivier over. Je loopt door tot aan een rotonde. Hier sla je rechtsaf...
  15. ...en na ca. 50 meter sla je een weg links in (klein bordje Hénumont). Je gaat onder de spoorbaan door en volgt de stevig stijgende asfaltweg, wat verderop met een bocht naar rechts, tot je vlak bij een grote boerderij en bij een kruisbeeld (links) bent aangekomen. Je loopt rechtdoor via het erf van de boerderij verder rechtdoor (GR-tekens) een halfverharde weg tussen weilanden door. Een stuk verderop begint het bos. Aan het eind van een links liggende weide ga je schuin rechts omhoog verder het bos in.
  16. Blijf de GR-tekens maar volgen. Iets verder bij een rechts liggend weiland sla je links af.
  17. Wat verderop aan de rand van een helling passeer je een ruïne van een hier gelegen kasteel (Chateau d'Amblève). Even na een bordje dat daar staat het pad naar rechts volgen en dan slingerend naar beneden. Na een Mariabeeldje bij de spoorlijn kom je uit op een asfaltweg
  18. Steek deze weg iets naar links over en ga dan een halfverhard weggetje op. Je komt bij een imposant rotsmassief. Je kunt even doorlopen om het op je in te laten werken, maar je vervolgt de route door even links aan te houden en dan gelijk een smal en steil paadje naar rechts te nemen.
  19. Je komt uit op een klein parkeerterrein dat je recht oversteekt (ook hier kun je even naar rechts lopen om het rotsmassief vanuit een ander gezichtspunt te bekijken). Je loopt een smal paadje op en bij een splitsing hou je rechts aan.
  20. Je gaat nu een hele steile klim nemen die na regenachtig weer spekglad kan zijn. (Als je geluk hebt hangen er nog touwen om de klim wat te vergemakkelijken). Eenmaal boven ga je aan het eind rechtsaf.
  21. Je volgt alsmaar de steile helling (rechts). Op een gegeven moment passeer je een monument met stenen bank. Hier ga je rechtsaf en neemt een slingerend pad naar beneden...
  22. ...dat na een Belvedère overgaat in een lange stenen trap. Onderaan gekomen sla je meteen rechtsaf en loop je onder het spoor door (je verlaat hier de GR-route).
  23. Aan het eind van het straatje sla je linksaf.
  24. Bij de verkeerslichten rechtdoor lopen. Je komt dan weer bij de fontein. Hier sla je linksaf en als je dit weggetje uitloopt kom je weer bij het station uit.