Sy-Bomal-Sy
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De kerk in het centrum van Solwaster - In de buurt van de kerk is een vrij groot parkeerterrein (volg vanaf de kerk het Bordje P).
Dichtstbijgelegen snelweg: A27 - Afslag 9 Solwaster of 10 Hockai.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadres: Le Randonneur Hockai.

Het parcours

De route voert via de nodige bruggetjes, vlondertjes en rotspaadjes langs een aantal pittoreske riviertjes. Je komt door mooie bossen, langs de 60 meter hoge 'Rocher de Belisse en een (mogelijk Keltische) offersteen. Het grootste deel bestaat het parcours uit halfverharde wegen en paadjes, die hier en daar na een regenperiode erg modderig kunnen zijn. ook moet je een stukje struinen door onontgonnen gebied! In de buurt van Solwaster loop je op rustige asfaltwegen.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand voor de wat meer ervaren wandelaar. Er zitten wel wat pittige klimmetjes en afdalingen in en na regenweer kunnen de rotsachtige paden behoorlijk glad zijn en zijn sommige delen behoorlijk modderig!

De wandeling is minder geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Le Randonneur een B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur DE B&B in de buurt waar ik graag kom.

Hoëgne entree vanuit Pont de Belleheid

Hoëgne entree vanuit Pont de Belleheid.

Een van de vele bruggetjes

Een van de vele bruggetjes.

Le Dolmen - een Keltische offersteen?

Le Dolmen - een Keltische offersteen?.

1. Met de rug naar de kerk staande sla je links af, steek je de kruising over en sla je de straat Solwaster 18 t/m 70 in.
  2. Op een viersprong met een kruisbeeld (rechts) sla je L.A. een rustige asfaltweg in. Aan je rechterhand krijg je een fraai heggenlandschap te zien.
  3. Bij een wat drukkere weg met een bank en een kruis (rechts) sla je R.A.
  4. Na de Hoegne via een brug overgestoken te zijn maakt de weg een bocht naar rechts. Ca. 50 meter na deze bocht sla je en klein behoorlijk dalend paadje naar rechts in (gemarkeerd met het rood-witte GR-teken). Je passeert een houten V-poortje. Dit paadje blijf je een tijdje volgen. Een tiental meters na een tweede houten V-poortje sla je R.A. en steek je via een bruggetje de Hoegne over.
  5. Wat verderop sla je L.A. en steek je via een betonnen bruggetje een zijbeekje van de Hoegne over. Op een viersprong loop je R.D. en ge je een stijgend pad het bos in (gemarkeerd met het rood-witte GR-teken). Dit pad volg je een tijdje hoog boven langs de Hoegne. Na een slagboom ga je L.A. naar beneden (rrod-witte markering).
  6. Na een tweede slagboom sla je R.A. (je verlaat nu de rood-witte markering)
  7. Bij een flinke driesprong sla je scherp R.A. (Als je op dit punt heel even doorloopt kom je op een aardig plekje bij een zijbeekje van de Hoegne )
  8. Op een viersprong (met schuin links vooruit een open plek met in de verte een huis) sla je haaks R.A. het 2e bospad in. Op het eind op een T-splitsing L.A.
  9. Bij een verharde weg sla je R.A. de verharde weg in.
  10. Op een kruising met spiegels (vóór een brug) sla je L.A. en volg je voorlopig de met een geel blokje gemarkeerde route langs het beekje de Sawe tot aan een kruising met een picknickbank bij 'Pont d'Ermitage.
  11. Vanaf de Pont d'Ermitage blijf je R.D. het met het gele blokje gemarkeerde pad langs de Sawe volgen. Je krijgt nu een heel fraai stuk natuurschoon te bewandelen.
  12. Bij een asfaltweg sla je R.A. en volg je deze met de bocht mee naar rechts.
  13. Na ca. 100 meter sla je op een T-splitsing scherp L.A.
  14. Na weer ca. 100 meter (het pad rechtdoor loopt dood bij de bosrand) sla je R.A. een grazig en soms erg modderig pad in.
  15. Je loopt zoveel mogelijk R.D. tot je tegen een klein beekje aanloopt. LET OP! Je gaat nu wat struinen! Volg de oever van het beekje naar links en steek het beekje bij een 'Hochsitz' het beekje over Volg het aan de andere kant verder naar links. Probeer het beekje (wat niet altijd goed zichtbaar is) zo goed mogelijk te volgen. Als dat niet meer kan loop je langs een bosrand via een breed grazig pad verder in de zelfde richting tot je bij een flinke kruising van veldwegen aan komt.
  16. Op de kruising sla je R.A. en wat verderop zul je het markering met het gele blokje weer zien. Je passeert de 'Cabine de Nutons'.
  17. Op een T-splitsing sla je R.A.
  18. Na ca. 100 meter (vóór een bruggetje) sla je R.A. het dalende paadje in. Dit blijf je dit voorlopig zo goed mogelijk langs het riviertje de Statte volgen tot aan de Bilisserots.
  19. Steek vlak na de Roche de Bilisse L.A. via een bruggetje de Statte over en volg het met een blauw blokje gemarkeerde pad. Je passeert verderop een grote steen (Le Dolmen). Je loopt het bos uit en een stukje tussen twee weilanden door.
  20. Op een kruising met links (wat verborgen) een kruisbeeld) sla je L.A..
  21. Je negeert de eerste weg naar links. en loopt door tot een Y-splitsing na een flauwe bocht. Bij de Y-splitsing neem je de rechter tak.
  22. Na ca. 500 meter sla je R.A. een half verhard pad in en passeer je na ca. 50 meter een hek. Je blijft R.D. lopen tot je op een vage T-splitsing uit komt.
  23. Op de vage T-splitsing sla je L.A en volg je het verderop dalende en met een rood-wit GR-teken gemarkeerde pad helemaal tot de parkeerplaats bij Pont de Belleheid. Je steekt bij de parkeerplaats via een bruggetje de Hoegne over...
  24. ...en even na de houten horecagelegenheid sla je R.A. een halfverhard pad in. Je blijft dit rood-wit gemarkeerde pad (dat de stuk je Hoegne volgt) volgen tot aan een (drukke) verkeersweg. Op dit punt ben je al eerder geweest. Hier sla je R.A....
  25. ...en je blijft de verkeersweg volgen tot je weer in Solwater bij de kerk bent aangekomen.