De wandeling Nadrin
Over de rotsen van Le Hérou en langs de oevers van de Ourthe - ca. 8 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De vijfsprong in het centrum van het plaatsje Nadrin, bij de toeristeninfo! Er is hier voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 51 Houffalize.

Het parcours

Schitterende wandeling langs de oevers van de snelstromende en kronkelende Ourthe, die zich in de buurt van Nadrin flink in de diepte heeft uitgesleten. Ook wandel je een gedeelte hoog boven de Ourthe over de rotsen van Le Hérou, waarbij je een grandioos uitzicht hebt op de in de diepte gelegen rivier. Je moet dan wel geen last van hoogtevrees hebben. Als het water van de Ourthe erg hoog staat, kunnen sommige delen van de route problemen opleveren.

De zwaarte

Deze wandeling is door het flink dalen en stijgen en het klauteren over de rotsen voor de meer geoefende wandelaar.

De wandeling is niet geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Omgeving Rahier

Omgeving Rahier.

1. Vanaf de vijfsprong in het midden van Nadrin sla je het kleine asfaltweggetje richting Ollômont in en volg je de routemarkering met rode blokjes (route 10).Bij een driesprong aanbeland hou je links aan.
  2. Dat doe je ook bij de volgende driesprong bij het kerkhof...
  3. ...en de kapel van Ollômont (wel even een bezoekje waard).
  4. Na ca. 200 meter ga je schuin rechtsaf naar beneden...
  5. ...en volg je de rood-wit markering van een GR-route. Bij een oud hek aangekomen hou je even rechts aan en daal dan verder. In een natte periode kan het hier erg modderig en glibberig zijn; in de zomer zijn sommige delen van het pad aardig overwoekerd met prikplanten. Bij een bordje 'Cresse Marguerite alt. 280 m.' blijf je links aanhouden...
  6. ...en daal je verder af tot aan de rivier. Bijna onderaan gekomen passeer je nog een rots met bovenop een Mariabeeld. Bij de Ourthe aanbeland sla je meteen rechtsaf
  7. Je volgt de oever van de rivier zo'n een kleine kilometer. In het natte seizoen zul je zo hier en daar moeten improviseren om je voeten droog te houden. Na het bordje 'Tiebiewe alt 260 m.' neem je het naar rechts stijgende bredere pad.
  8. Wat verderop maakt dit eerst een bocht naar rechts en vervolgens een bocht naar links (nee...niet stiekum afsnijden dus). Halverwege de berg verlaat je de rood/witte GR-route. Je blijft verder stijgen tot het halfverharde pad bij wat huizen in een asfaltweggetje overgaat en uiteindelijk bij een brede weg uitkomt. Hier ga je linksaf.
  9. Je loopt door tot je bij een restaurant met uitkijktoren uitkomt. Dit restaurant passeer je aan de linkerkant. Bij het bordje 'Le Hérou alt 350 m.' neem je het pad rechtdoor omlaag.
  10. Iets verderop bij een splitsing neem je het linker pad dat gemarkeerd is met de bekende rood-wit markering van een GR-pad (het rechter pad is voor mensen met hoogtevrees).
  11. Het pad wordt steeds rotsachtiger en je zult hier en daar je weg over de rotsen moeten zoeken. Je blijft alsmaar de (schaarse) GR-markering volgen. Bij het punt 'Cresse des chevaux' ga je schuin omlaag. Je blijft dalen tot je weer bij de Ourthe bent aangekomen. Beneden aangekomen sla je rechtsaf...
  12. en volg je de oever van de Ourthe zo'n anderhalve kilometer, hier en daar je weg weer zoekend over of onder omgevallen boomstammen door. ook hier mag je proberen in het natte seizoen je voeten droog te houden. Uiteindelijk wordt het pad breder en loop je licht stijgend langzaam van de rivier af. Net voorbij een klein weiland aan de linkerkant volg je niet meer de GR-tekens, maar neem je het pad rechtdoor omhoog.
  13. Dit pad blijf je volgen tot je aan je rechterhand een sportcomplex tegen komt. Daar gaat het pad over in een verharde weg. Op het eind kom je bij een asfaltweg aan die je naar links in slaat.
  14. Als je deze weg afloopt kom je uiteindelijk weer aan op de parkeerplaats waar je de wandeling bent begonnen.