De wandeling Trois ponts
Over de bosrijke heuvels van Trois Ponts en langs de watervallen van Coo - ca. 9 km
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het station van de plaats Trois Ponts. Er is voldoende parkeergelegenheid naast het station.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps of 11 Malmédy.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur in Hockai. (17 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (28 km)

Het parcours

Een pittige wandeling die grotendeels over halfverharde paden voert. Na een lange en stevige stijging loop je over de bosrijke heuvels van Trois Ponts naar Coo. Na even de watervallen aldaar te hebben aangedaan loop je via de andere kant van het dal weer via beboste heuvels terug naar Trois Ponts.

De zwaarte

Deze wandeling is niet gezien de afstand, maar door het flink dalen en stijgen voor de meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Uitzicht vanaf de Tour Leroux op Trois Ponts.

De Tour Leroux.

1. Vanaf het station loopt je in de richting van het stadje Trois Ponts. Bij de drukke verkeersweg aangekomen volg je die rechtdoor tot je aan je rechterkant een tunnel onder de spoorbaan door kunt.
  2. Direct na deze eerste tunnel sla je linksaf een smal asfaltweggetje omhoog in.
  3. Het maakt een bocht naar links en verandert na een huis (nr. 180) in een halfverhard pad. Op een 5-sprong met een bankje aangekomen ga je iets schuin naar links en blijf je verder stijgen.
  4. Je loopt door tot een 3-sprong met een overdekte picknickbank. Je volgt daarna de asfaltweg rechtdoor (rechts ligt een weiland tussen de bomen), dus je mag nog even verder stijgen! Na ongeveer 150 meter moet je schuin rechtsaf een halfverhard pad langs de bosrand nemen.
  5. Al stijgende (jaja, nog steeds!) kom je weer uit op de asfaltweg die je net ook al hebt gehad. Deze vervolg je verder omhoog. Net voor je bij een informatiepaneel aankomt (en met aan je rechterhand een mooi uitzicht over het gebied) sla je scherp linksaf een breed halfverhard en nog steeds (puf puf) stijgend pad in.
  6. Aan het eind van het weiland rechts van je sla je rechtsaf en blijf je langs het weiland lopen...
  7. ...en volg je daarna het pad nog verder omhoog tot dat je bij een overdekte picknickbank komt. Je bent hier op het hoogste punt en hebt hier een mooi uitzicht op Coo en het stuwmeer. Je loopt ca. 20 meter verder en hier ga je naar links een smal slingerend paadje naar beneden af dat uitkomt bij een kruising van boswegen.
  8. Ga hier iets schuin rechtsaf het brede bospad omlaag in.
  9. Negeer zijpaden en loop verder naar beneden tot je net voor de stoeltjeslift van Plopsa-Coo komt (je kunt even verderop in de bocht even een uitstapje naar boven maken om de uitzichttoren te beklimmen die daar staat). Je neemt nu aan de linkerkant een smal en steil pad omlaag.
  10. Je steekt een bredere onverharde weg over en vervolgt het dalende paadje. Uiteindelijk kom je helemaal beneden via een trappetje bij een drukke asfaltweg aan. Deze steek je over en je slaat links af om via de parkeerplaats richting watervallen van Coo te lopen.
  11. Bij een T-kruising sla je rechts af en je loopt over de brug boven de waterval.
  12. Na deze brug sla je links af en steek je weer een brug over.
  13. Je loopt verder richting hotel 'Val de la Cascade'. Voor het hotel ga je rechtsaf...
  14. ...en als je nu ca. 75 meter doorloopt kom je op een klein kruispunt aan waar je linksaf slaat.
  15. Verderop steek je nog een asfaltweg over en loop je rechtdoor omhoog via een asfaltweg die later verandert in een halfverhard bospad. Bij de twee volgende splitsingen hou je links aan.
  16. Bij de derde splitsing (met een bankje) hou je weer links aan en ga je (eindelijk) weer dalen.
  17. Je loopt door een sparrenbos en langs een weiland. Bij het eind van het weiland neem je aan de linkerkant een klein stevig dalend paadje richting hotel. Je wandelt via de oprijlaan naar het hotel verder naar beneden richting Trois Ponts. helemaal beneden aangekomen sla je op de T-splitsing links af...
  18. ...en even verderop weer rechts af... .
  19. ..en je bent weer op weg naar het station waar je de wandeling bent begonnen.