De wandeling Malmédy
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Achter het gebouw van de openbare bibliotheek en de kathedraal van Malmédy. Er is daar een grote en gratis parkeerplaats.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 11 Malmédy.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadres: Le Randonneur in Hockai. (13 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (13 km)

Het parcours

Een stevige rondwandeling. In het begin krijg je al gelijk een pittige helling te bestijgen en halverwege de wandeling zit nog een vrij lang en behoorlijk stijgend stuk. Het overgrote (3/4) deel loop je over halfverharde boswegen. Hier en daar (1/4) loop je over asfaltwegen.

De zwaarte

Deze wandeling is niet gezien de afstand, maar door het flink dalen en stijgen voor de meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Chapelle de Livremont

Chapelle de Livremont.

Chapelle de l'Ermitage

Chapelle de l'Ermitage.

1. Vanaf de parkeerplaats achter de kathedraal van Malmédy loop je richting de voorkant van de kathedraal. Je passeert de kathedraal aan de voorkant en komt uit op een groot driehoekig plein (Place Albert 1er). Links achteraan, bij een café) kun je links onder huizen doorlopen.
  2. Je volgt hierna de weg naar rechts, laat een zebrapad liggen eb steekt de volgende zebrapad over en slaat linksaf een doodlopende weg in richting 'Calvaire' (kruisweg).
  3. Je houdt links aan en de kasseien worden asfalt. Bij de eerste statie van de kruisweg hou je rechts aan en je loopt een halfverhard pad op.
  4. Dit pad volg je langs alle staties tot je helemaal bovenaan bent gekomen. Het allerlaatste stukje (je bidt misschien nu al dat er een einde komt aan je lijdensweg) gaat via een steile trap. Boven kun je even tot rust komen bij de kapel van Livremont.
  5. Achter de kapel sla je een pad naar links in. je komt uit op een asfaltweg, met aan de rechterkant een vakantiepark. Dit loop je helemaal voorbij. Je neemt bij een splitsing de rechterkant...
  6. ...en vervolgt de asfaltweg tot je op een kruising in het dorp Chôdes aankomt. Hier loop je nog even rechtdoor tot vlak voor een rotonde. Net voor de rotonde sla je linksaf.
  7. Je daalt nu langs een asfaltweggetje gemarkeerd met gele blokjes. Als de weg een bocht naar rechts heeft gemaakt wordt hij halfverhard. Op een viersprong met bank neem je het meest linkerpad omlaag.
  8. Even verderop maakt het een scherpe bocht naar links. Je daalt helemaal af tot je bij camping du Moulin aankomt. Hier steek je het bruggetje over, loopt verder over terrein van de camping en waar je op een asfaltweg uitkomt sla je links af.
  9. Je loopt richting Bevercé. Bij een drukke voorrangsweg aangekomen steek je die over en loop je rechtdoor richting kapel. Op een splitsing na de kapel hou je links aan.
  10. Je gaat nu beginnen een lange en stevige klim via een asfaltweggetje. Als je uiteindelijk op een T-splitsing uitkomt sla je links af en jawel, je mag nog wat verder stijgen.
  11. Direct na een hotel-restaurant in vakwerkstijl sla je links af...
  12. ...en loop je via de parkeerplaats van dit etablissement en langs de keuken naar een halfverhard pad dat het bos in loopt. Aan het eind van het bos volg je het wandelspoor dat een beetje schuin omlaag de skihelling oversteekt richting grote 'rioolbuis'. Deze loop je door en je komt bij de bosrand. Recht tegenover de buis ga je het bos weer in. Je volgt het dalende bospad steeds rechtdoor. Als je op een asfaltweg uitkomt sla je rechtsaf en stijgt weer een stukje.
  13. Aan je rechterhand ligt even verder de chapelle de l'Ermitage. Bij de kapel ga je rechtdoor omhoog een stijgend pad langs een weiland in. Bij een afgekapte boomstam en een groot aantal wandelbordjes ga je links af een klein en zeer steil paadje op.
  14. Het slingert omhoog, loopt onder een hoogspanningsleiding door en langs een weide. Je wandelt over een kale heuvel en volgt daarbij de markeringen van de GR-route en de gele blokjesroute. Uiteindelijk kom je in een sparrenbos terecht. Je blijft hier de rood-witte GR-markeringen en gele blokjes volgen. Na het sparrenbos loop je een tijd boven langs de heuvelrand, met links zo nu en dan een prachtig uitzicht op Malmédy. Uiteindelijk kom je uit op een brede onverharde weg die je naar rechts (en weer stijgend) in slaat.
  15. Op de grens van naaldbos en loofbos sla je links af een onverhard en dalend pad in.
  16. Je verlaat hier de GR-markeringen, maar blijft de gele blokjes volgen. Je blijft het pad omlaag steeds volgen tot je aan het eind bij een asfaltweggetje komt. Hier ga je rechtsaf.
  17. Na een flinke daling met enkele bochten kom je op een andere asfaltweg uit. Hier sla je linksaf. .
  18. Je volgt de weg verder omlaag en je loopt de bebouwde kom van Malmédy in. Je loopt rechtdoor en steekt de brug over.
  19. Waar de weg een bocht naar rechts maakt sla je linksaf om zo weer bij het beginpunt van de wandeling uit te komen.