De wandeling Nadrin
Door de bossen en het glooiende heuvelland rond Salmchâteau - ca. 10 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Sint Gengoulkerk in het centrum van Vielsalm. Bij de ernaast gelegen EuroSpar is meer dan genoeg parkeerruimte.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 50 Baraque de Fraiture.

Het parcours

Na een aanloop over geasfalteerde wegen in en even buiten de bebouwde kom van Vielsalm duik je via halfverharde wegen het bos in. Daar is het behoorlijk stijgen en dalen. Ook vanaf het voormalige kasteel van Salmchâteau krijg je even asfalt onder de schoenen. Ben je dat aardige plaatje even gepasseerd loop je weldra verder over halfverharde wegen door een glooiend en open landschap. Het eind van de wandeling loopt weer door het aardige plaatsje Vielsalm.

De zwaarte

Deze wandeling is geschikt voor iedereen die goed ter been is.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

De poort van het voormalige kasteel bij Salmchâteau

De poort van het voormalige kasteel bij Salmchâteau.

Salmchâteau

Salmchâteau.

1. Vanaf de parkeerplaats bij de EuroSpar sla je links af om gelijk de drukke weg over te steken en de weg richting Lierneux in te slaan.
  2. Je kruist de spoorbaan en loopt verder (stijgend) rechtdoor langs een aantal onderwijsinstellingen. Op de tweede kruising sla je linksaf de Rue du Vivier in.
  3. Op een driesprong loop je rechtdoor (Rue du Bonalfa). Op een splitsing van 3 wegen aangekomen neem je de middelste die langzaam stijgend richting de bosrand loopt.
  4. Je komt langs de restanten van een grote oude bunker. Op een splitsing met een bank hou je links aan en loop je langs een iets hoger liggende wei verder richting het bos.
  5. Je kruist een halfverharde weg. Op de volgende Y-splitsing hou je rechts aan.
  6. Aan het eind ga je (bij een open plek) linksaf het bos in.
  7. Waar het brede pad een haakse bocht naar rechts maakt ga je rechtdoor een heel smal paadje op.
  8. Dat pad daalt iets verderop flink. Aan het einde sla je linksaf.
  9. Je komt uit op een halfverharde weg waar je rechtdoor gaat. De weg wordt een asfaltweg en loopt langs de kasteelpoort. Je blijft deze weg volgen tot je bij een klein huisje (nr.11) schuin linksaf kunt slaan.
  10. Je neemt dit smalle stevig dalende paadje. Aan het eind ga je linksaf de asfaltweg op.
  11. Voor huis nr. 14 sla je scherp rechtsaf.
  12. Bij de driesprong loop je linksaf richting kerk en centrum van Salmchâteau (daarbij het riviertje de Salm via een brug overstekend).
  13. Je loopt langs de kerk en steekt de drukke hoofdstraat over. Je loopt rechtdoor en passeert (rechts) een standbeeld van een soldaat. Je steekt de spoorbaan over en loopt verder rechtdoor nog steeds stijgend. De weg maakt een bocht naar links en een bocht naar rechts. Op een volgende splitsing loop je rechtdoor en passeer je het bord 'einde Salmchâteau'. Je neemt de eerste weg schuin linksaf en steekt meteen een klein bruggetje over.
  14. Bij het bordje 'Bêche' sla je linksaf.
  15. Het smalle stijgende asfaltweggetje komt uit op een driesprong waar je rechtsaf en meteen daarna linksaf slaat richting een bredere asfaltweg.
  16. Je volgt deze weg rechtdoor. Na het laatste huis hou je op een Y-splitsing links aan en ga je een halfverharde weg op.
  17. Na 500 meter kom je (in het bos) bij een driesprong met een pad naar rechts. Hier blijf je de weg volgen door het rechtse pad te negeren en mee naar links af te buigen. Bij het einde aangekomen (na ca. 750 meter) sla je linksaf.
  18. Hierna loop je het eerste wandelpad rechts in. Dit daalt licht.
  19. Bij een groep grote stenen buigt het pad naar rechts, maar je loopt op dit punt rechtdoor een smal paadje op richting het bos.
  20. Op een splitsing hou je rechts en daal je rustig verder. Je komt uit op een bredere halfverharde weg. Je loopt nog even rechtdoor en gelijk op de volgende splitsing weer rechtdoor. Je blijft deze weg (met een bocht naar rechts) volgen. Aan het eind op een asfaltweg loop je rechtdoor. Op een Y-splitsing (na huis nr. 99) hou je rechts aan.
  21. Je daalt nu verder naar Vielsalm. Je blijft bij een kruising rechtdoor lopen (Rue de la Clinique. Bij een verkeerslicht aangekomen blijf je nog steeds rechtdoor gaan. Aan het eind sla je rechtsaf en loop je langs de kerk richting de parkeerplaats waar je deze wandeling bent begonnen.