De wandeling Hautes Fagnes
'Avontuurlijk' wandelen langs de Rau de G'Hâster - ca. 9 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het Centre Nature de Botrange aan de N676 ten noorden van Robertville. Bij het natuurcentrum is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps- Hockai.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
La Petite Roer in Sourbrodt (6 km)
Le Randonneur Hockai. (16 km)

Het parcours

Na een aanloop over een breed een soms zeer modderig pad wandel je 'avontuurlijk' langs de Rau de G'Haster die je een aantal keren moet zien over te steken. Je komt langs de Cascade du Bayehon en het laatste deel van de wandeling voert (deels via knuppelpaden) door het prachtige veengebied van de Hautes Fagnes. Het grootste deel van de route is onverhard.

De zwaarte

- Deze wandeling is geschikt voor iedereen die goed ter been is en niet bang is voor natte voeten.
- De wandeling is niet geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Les Hautes Fagnes.

Rau de Ghaster .

Rau de G'Haster .

1. Vanaf de parkeerplaats loop je een stukje terug richting de N676. Bij een kruising met een wegwijzer (links) ga je rechtsaf een breed en soms zeer modderig pad op.
  2. Dit pad volg je ca. 1000 meter tot je aan het eind bent gekomen. Hier sla je rechtsaf...
  3. ...en iets verder bij een splitsing hou je links aan, om direct daarna linksaf het bos in te lopen.
  4. Voor een 'brug' met 2 duikers sla je rechtsaf.
  5. Vlak daarna steek je via een houten bruggetje de beek over en sla je rechtsaf.
  6. Je komt op een pad met traptreden en een beek aan de rechterkant. Na een trimtoestel met ringen sla je rechtsaf een brug over en meteen sla je het pad links in.
  7. Dit pad volgt een hele tijd het beekje. Je blijft het klauterpad met veel boomwortels en rotsblokken volgen en probeert hierbij zo dicht mogelijk langs de beek te blijven. Je moet onderweg het beekje een aantal keren zien over te steken. Als je de juiste plaatsen kiest blijven je voeten daarbij droog. Na ca. 1500 meter kom je op een kruising met een richtingaanwijzer. Je gaat hier rechtsaf richting Cascade du Bayehon.
  8. Je loopt nu over een breed halfverhard pad met aan je linkerkant een beek. Na ca. 750 meter ga je twee keer een brug over. Waar het pad naar links afbuigt ga je rechts af een klein steil paadje op (GR-tekens).
  9. Bovenaan gekomen loop je recht door over een stuk weggekapt bos. Aan je rechterhand passeer je de Cascade du Bayehon. Je blijft rechtdoor lopen tot aan een schuilhut. Bij de schuilhut ga je niet de brug (naar rechts) over, maar volg je het gemarkeerde pad met veel wortels en keien dat langzaam van de beek af omhoog loopt.
  10. Ca. 25 meter na een stukje over (verwaarloosde) houten vlonders ga je op een kruising rechtsaf het riviertje over (links op de hoek staat een picknickbank).
  11. Na zo'n 50 meter neem je het eerste pad schuin linksaf en voor een naaldbos ga je weer schuin linksaf.
  12. Na ca. 200 meter maakt dit brede halfverharde pad een bijna haakse bocht naar rechts. Je volgt nu ca. 1000 meter een kaarsrecht pad door een sparrenbos. Op het eind sla je rechtsaf.
  13. Na zo'n 200 meter (bij het begin van het bos) sla je linksaf en je passeert vrijwel gelijk links een informatiepaneel.
  14. Na ca. 350 meter volg je de bosrand 2x naar rechts. (Het is mogelijk om onderweg even aan de linkerkant via een plankenweggetje een klein uitstapje door het veengebied te maken).
  15. Je loopt nu een stuk rechtdoor over houten vlonders aan de rechterkant van het brede pad. Aan het eind, voor het bos, sla je linksaf een grazig pad in met verderop links weer houten vlonders.
  16. Waar de bosrand naar rechts buigt loop je rechtdoor over een plankenpaadje.
  17. Wanneer dit plankenpaadje wat naar rechts buigt (bij een soort kruisinkje) sla je rechts af een smal onverhard en soms modderig paadje in.
  18. Aan het eind passer je links een informatiebord. Op de kruising aangekomen sla je rechtsaf een (nieuw) halfverhard pad in.
  19. Op de eerstvolgende kruising ga je linksaf het bos is en je komt weer op een plankenpaadje terecht.
  20. Op de volgende kruising rechtdoor (nog steeds over het plankenpad) en weer een kruising verder sla je rechtsaf.
  21. Als je dit halfverharde pad helemaal afloopt kom je weer uit bij het Centre Nature de Botrange, waar je aan deze wandeling begonnen bent.