De wandeling Hautes Fagnes
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het oude kerkhof van het gehucht Ollômont. Er is in de buurt van het kerkhof beperkte parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 51 Mont - Houffalize

Het parcours

Het eerste deel van de wandeling loop je over rustige asfaltweggetjes. Daarna loop je over half verharde bospaden en een rotsachtig pad over een heuvelkam. Langs de rivier kan het pad behoorlijk modderig zijn. Na de stuwdam volg je al snel weer bospaden. Op het einde loop je tussen de weilanden weer terug naar Ollômont.

De zwaarte

De wandeling is, op een enkele pittige klim na, goed te doen voor de gemiddelde wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Uitzicht over de wandelomgeving vanaf het kerkhof van Ollômont.

Het 13 km lange stuwmeer in de Ourthe .

1. Je houdt het oude ijzeren hek van het kerkhof aan je linkerkant en neemt de dalende weg langs de kerkhofmuur.Bij het kruispunt met wandelboom en picknicktafel sla je linksaf (langs huisnr. 30).
  2. Bij het volgende kruispuntje (met spiegel) loopt je rechtdoor een stijgende straat in. Na ca. 500 meter bereik je de verkeersweg N860. Hier sla je rechtsaf.
  3. Tegenover de kerk van Nadrin sla je links van een slagerij een klein (met blauw ruitje gemarkeerd) weggetje in.
  4. Je passeert het eerste rechterzijweggetje (met wandelboom). Je daalt nu matig. Ook het volgende rechterzijweggetje passeer je. verderop loop je onder wat hoogspanningsdraden door. Nu flink dalend kom je langs een wandelboom en een kruisbeeld. Na een kleine stijging nader je het gehucht Filly. Je loopt rechtdoor de dorpskern in. Links passeer je de in 2004 gerestaureerde Ferme Jacqmin. Iets verder passeer je nogmaals een linkerzijweg. Vanaf de wandelboom 'Al Fontin'ne - 380m.' ga je de stuwdamwandeling volgen (Promenade du Barrage). Die is gemarkeerd met liggende groene ruitjes. Bij huisnr. 50 kies je bij de Y-splitsing voor de rechterweg.
  5. Via enkele bochten wandel je het gehucht weer uit. Bij een bank sla je linksaf een klein onverhard weggetje in.
  6. Aan het eind hiervan kom je weer uit op de asfaltweg waar je net op liep. Hier sla je linksaf en daal je verder tot aan een voorrangsweg.
  7. Deze weg sla je naar rechts in,
  8. ...maar je neemt al snel de eerste vrij steil stijgende linkerzijweg. Aan je rechterkant staat wat nieuwbouw. De weg loopt een bos in. Je trekt je niets aan van zijpaden en blijft de groene liggende ruitjes volgen. Bij wandelboom 'Laid Tier - 330 m.' kom je bij een Y-splitsing. je kiest voor links en komt uit bij een soort houten poortje dat het begin vormt van een rotsig pad over de heuvelkam.
  9. Je gaat het poortje door en blijft het paadje over de heuvelkam volgen. Het pad gaat op en neer. Verderop kom je via vier trappen een heel eind lager uit. Bij wandelboom 'Au Fays - 325m.' heb je nog ca. 15 minuten te dalen voor je bij de stuwdam van Nisramont bent aangekomen. We gaan de stuwdam niet over (maar als je het leuk vindt kun je er wel even op), maar lopen verder langs wat dienstgebouwen. Je komt dan op een grote parkeerplaats uit. Die loop je helemaal af. Op het eind krijg je aan je linkerhand een brug over de Ourthe. Die ga je niet over, Net voor je de Ourthebrug over zou gaan sla je aan de rechterkant een paadje dat naar de rivier loopt (rood/wit-gemarkeerd GR-pad) in.
  10. Net voorbij hectometerpaal 2.6 (op de vangrail) buigt de verkeersweg af naar rechts. In de hoek van de bocht verlaat je via een stijl (met liggend groen ruitje gemarkeerd) paadje de verkeersweg.
  11. Het paadje daalt door naald- en loofbossen. Op een gegeven moment komt het rood/wit gemarkeerde GR-pad er weer bij. Op het diepste punt aangekomen steek je via een knuppelbruggetje een klein beekje over. Daarna is het weer stevig klimmen geblazen eerst onder eiken, daarna door gekapt stuk bos. Bij de bosrand aangekomen neem je het met het groene ruitje gemarkeerde, stevig stijgende pad verder omhoog. Boven kom je op een dwarsweg bij een weiland aan. Je slaat hier links af.
  12. Na een bocht naar rechts passeer je een loods. het pad slingert door de weilanden richting Ollômont. Verderop wordt het pad breder en draait naar links. Je komt langs een fraaie rij (rode) esdoorns die langs een lange heg staan. Hier wordt de weg weer verhard. Na nog even geklommen te hebben kom je bij de eerste huizen van Ollômont aan. Je wandelt rechtdoor de woonkern in, langs enkele panden die (fraai?) versierd zijn met hertengeweien. Links voor je op de kleine hoogste zie je dan alweer het punt waar je je wandeling begonnen bent, de oude St. Margrietskapel bij het kerkhof.