De wandeling Hautes Fagnes
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het gehucht Martinrive, bij de brug over de Amblève. Vlak bij de brug is bij een picknickbank parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 46 Remouchamps.

Het parcours

NHet eerste gedeelte van de wandeling gaat stijgend over rustige asfaltwegen. Het tweede deel van de tocht voert via half verharde weggetjes door weilanden en gehuchten met oude boerderijen. Het laatste stuk is dan weer flink afdalen door een bosachtig terrein.

De zwaarte

De wandeling is door de gemiddelde wandelaar goed te lopen.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

In de omgeving van Hôyemont.

Op weg naar het Croix de Septroux .

Op weg naar het Croix de Septroux.

1. Je steekt de brug over de Amblève en de N633 over en loopt de asfaltweg rechtdoor in. Je zult nu een heel stuk behoorlijk moeten stijgen. Op een splitsing vervolg je rechts de asfaltweg.
  2. In een haarspeldbocht naar rechts raak je de GR-route (rood/witte tekens) kwijt. Je blijft dus de asfaltweg volgen. je passeert aan je linkerhand een steengroeve. Na een bocht naar links loop je wat verderop het gehucht Chambralles binnen. Na huisnr. 24 (rechts) sla je de eerste (halfverharde) weg rechts in.
  3. De weg maakt bij een stenen waterbassin en bocht naar rechts. Je blijft deze weg volgen tot je bovenaan gekomen een routebordje 'Aywaille - Chambralles' ziet staan. Hier sla je haaks links af een smal asfaltweggetje in wat wat stijgt tussen weilanden door.
  4. Wat verderop buigt de weg (bij een groepje bomen) naar rechts af om even later halfverhard te worden.Je loopt door tot in het gehucht Hôyemont. Nog voor de kapel sla je linksaf een halfverhard weggetje in.
  5. Later wordt dat smaller. Je passeert een groot vakantiehuis. Je loopt dit pad helemaal af tot je bij een T-splitsing met een brede asfaltweg komt. Deze asfaltweg neem je naar rechts.
  6. Na een tijdje passeer je in een bocht 2x een inrit met hek naar een huis. Na de 2e inrit (er staat ook een klein Mariabeeldje) sla je een onverhard dalend paadje naar links in.
  7. Als je dit afloopt kom je verderop weer uit bij de asfaltweg die je net hebt verlaten. In de bocht van deze asfaltweg neem je de onverharde weg naar links.
  8. Even verderop bij een driesprong hou je rechts aan en loop je nog een klein stukje omhoog.
  9. Bij een 'vage' splitsing van een aantal paden neem je de meest linkse die wat verderop langs het prikkeldraad van een weiland loopt.
  10. Op een asfaltweg aangekomen sla je links af en loopt gelijk onder elektriciteitsdraden door...
  11. ...en vervolgens bij de eerste gelegenheid rechtsaf.
  12. De halfverharde weg maakt een hele ruime bocht naar links. Voorbij een haakse bocht naar rechts hou je op een Y-vormige splitsing links aan (een heel smal pad).
  13. Aan het eind sla je rechtsaf. J
  14. e volgt nu een smal, maar mooi paadje over de bergrug tot je aan een groot houten kruis komt (Het Croix de Septroux). Kijk zo nu en dan eens achterom en geniet van het uitzicht! Voorbij het kruis is het even opletten. Toen wij er waren werd er in de omgeving gewerkt en was het pad nauwelijks meer te volgen. Je moet min of meer rechtdoor omlaag tot je bij een omheining met prikkeldraad komt. Hier ga je naar links...
  15. ...en volgt het dalende pad verder. Volg de Rue des Bruyères door het dorp Septroux. Bij een splitsing hou je de hoogste weg links aan.
  16. Je vervolgt de weg rechtdoor. Op een kruising van onverharde wegen loop je rechtdoor een beetje omhoog om wat verderop weer te dalen. In het bos volgt een haarspeldbocht rechts naar beneden. je blijft dit pad omlaag volgen en steekt een beekje over. Op een splitsing bij een groeve hou je links aan.
  17. Je komt uit op een half verharde weg. Sla rechtsaf en volg de asfaltweg (je zult zo herkennen waar je bent) omlaag tot je weer bij de brug over de Amblève bent aangekomen.

Bron: Hans Vermeulen, Apeldoorn.