De wandeling Trois-Ponts 20.
'Via hellingbossen naar een magnifiek uitzicht - 9 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het station van Trois Ponts. Naast het station is voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps of 11 Malmédy.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur Hockai. (17 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (28 km)

Het parcours

Een afwisseling van brede, halfverharde boswegen en bospaadjes. Af en toe gaat het behoorlijk steil omhoog. Aan het eind zit nog een steile afdaling. In de winter, als er sneeuw ligt, zijn sommige stukken riskant om te lopen.

De zwaarte

- De wandeling is niet gezien de afstand, maar vanwege het behoorlijk stijgen en dalen voor de wat meer geoefende wandelaar.
- De wandeling is niet geschikt voor honden. Ze moeten wel aangelijnd zijn.

Routebeschrijving

Uitzicht vanaf de Tour  Leroux op Trois Ponts.

Uitzicht vanaf de Tour Leroux op Trois Ponts.

De Tour Leroux.

1. Met de rug naar het station staande ga je links af de asfaltweg op.
  2. Vlak voor het spoorwegviaduct splitst de GR (rood/witte markering) zich. Je gaat hier schuin rechts naar beneden een smal halfverhard voetpad op.
  3. Je loopt langs het riviertje de Salm. Bij een kunstmatig heuveltje hou je links aan.
  4. Je loopt nu van het riviertje af en gaat stijgen. Wat verderop passeer je een camping. Het pad gaat onder het spoor door. Je passeert (rechts) een parkeerplaats en loopt iets verderop scherp links omhoog richting de 'Tour de Leroux', waar je straks gaat genieten van een magnifiek uitzicht.
  5. Het halfverharde bospad met de bocht mee naar rechts volgen en verder omhoog! Op een splitsing met een bankje hou je rechts aan, een dalend pad.
  6. Bij een driesprong aangekomen loop je rechtdoor en mag je weer steil omhoog!
  7. Het pad komt uit op een brede halfverharde weg, die je naar rechts inslaat.
  8. De weg buigt naar rechts bij een kruis. Bij een Y-splising aangekomen ga je naar links, een smal bospad op waar je weer verder mag stijgen.
  9. Iets verder wordt het rechtdoor een breder pad. Dit gaat nu maar langzaam omhoog. Je komt uiteindelijk uit op een kruising met een houten kruis. Hier sla je linksaf en neem je het bospad omhoog.
  10. Het pad buigt met een grote bocht naar rechts. Aan het eind van dit pad ga je, vlak voor een huis, links af.
  11. De GR-route verlaat je vanaf dit punt. De weg komt uit op een asfaltweg. Je slaat hier linksaf en passeert het bord 'Aisômont'.
  12. Aan het eind van de weg ga je wederom linksaf, een asfaltweg die door het gehucht loopt.
  13. Je komt langs een bushuisje. Op een driesprong hou je links aan en al snel zie je weer de GR-tekens.
  14. Je laat het gehucht achter je. De asfaltweg draait met een bocht naar rechts. Aan het eind van deze bocht ga je linksaf richting Tour Leroux, een breed halfverhard pad op (bij een bank met prullenmand).
  15. Bij een volgende bank sla je rechtsaf, wederom richting Tour Leroux.
  16. Je loopt nu langs een bosrand. Op een driesprong loop je rechtdoor, nog steeds richting Tour Leroux!
  17. Het pad gaat het bos weer in. Bij een bank buig je mee naar rechts. En ja hoor...dan kom je eindelijk uit bij de beloofde uitkijktoren. Na genoten te hebben van het schitterende uitzicht hou je na de toren rechts aan en neem je het pad richting Trois Ponts. Uiteraard daalt het nu. Even voor een bankje en een huis in het bos ga je iets naar links en kom je uit op een ander bospad.
  18. Hier sla je linksaf.
  19. Vrijwel direct moet je weer rechtsaf, een smal en steil bospad naar beneden!
  20. Aan het einde ga je linksaf.
  21. Het pad buigt met een bocht naar rechts, loopt langs een houten balustrade en komt uit bij een klein draaihekje. Na dit gepasseerd te zijn kom je uit op een brede asfaltweg. Deze volg je naar rechts.
  22. Als je over de spoorbaan heen bent passeer je het bord 'Trois Ponts' en al snel ben je weer bij het startpunt van je wandeling: het station van Trois Ponts.