De wandeling Hockai 21.
Over de Vecquée en door het dal van de Polleur - ca. 12 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Auberge Le Randonneur, Rue Abbé Dossogne nr. 25, Hockai. Parkeren kun je in de buurt van de kerk van Hockai.
Overnacht je in Le Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps- Hockai.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadres: Le Randonneur Hockai.
La Petite Roer in Sourbrodt. (17 km)

Het parcours

Het eerste gedeelte van de wandeling loop je over een lange heuvelrug via een breed onverhard pad. Een gedeelte hiervan kan erg modderig zijn. Dan daal je af naar het dal van de Polleur, die je via een smal, slingerend paadje volgt. Het laatste deel van de tocht loop je via een bospad, evenwijdig met het riviertje, weer terug naar het beginpunt.
Klik hier om de avontuurlijkere variant te nemen.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is minder geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Grenspaal langs de Vékée.

Het dal van de Polleur .

Het dal van de Polleur.

Hoge Venen .

De Hoge Venen.

1. Met je rug naar Auberge Le Randonneur loopt je rechtsaf naar de Rue Abbé Dossogne. Hier sla je links af.
  2. Bij de T-kruising steek je rechtdoor de weg over (je gaat dus niet over de brug rechts) en neem je het (met een groen liggend ruitje gemarkeerd) paadje dat iets stijgend naast de dieper liggende voormalige spoorbaan loopt (Kan even zoeken zijn door de begroeiing). Je wandelt verder tot je bij de volgende brug over de spoorbaan aankomt. Rechtsafslaand steek je deze wel over.
  3. Je volgt de al snel behoorlijk dalende asfaltweg tot aan de Eeuwfeestbrug (1). Deze steek je over. Je loopt als maar rechtdoor (een stukje via een plankenpaadje en de toegang tot de vallei van de Hoëgne en iets verder een breed bospad links negerend) en begint te stijgen via een breed halfverhard pad. Dit is het begin van de Vecquée, een zeer oude weg door het veengebied. Deze weg, die over een heuvelkam loopt, volg je zo'n kleine 4 km, alle brandgangen links en rechts negerend. Je passeert onderweg grenspaal 148, 149 en 150. Je loopt net zo lang door tot je bij grenspaal 151 bent aangekomen, waar ook 'Het verloofdenkruis' staat (2)Na deze gedenkwaardige plek even bekeken te hebben keer je weer om en loop je een heel klein stukje terug tot een klein paadje aan je linkerhand dat ook gemarkeerd is met het groene liggende blokje. Dit sla je (naar links dus) in.
  4. Op de natste stukken liggen enkele meters houten vlondertjes. Wat verderop steek je via een paar stapstenen de Rau de Herbofaye over. Je blijft rechtdoor lopen tussen sparrebomen. Verderop steek je een brede brandgang over en je loopt over een breed grazig pad verder rechtdoor tot je bij een asfaltweg aankomt. Die sla je naar rechts in.
  5. De weg buigt wat af naar links en je volgt deze weg tot je bij een schuilhut (3) bent aangekomen (een mooie plek op even te pauzeren).
  6. Vanaf de schuilhut loop je de asfaltweg een heel klein stukje terug tot je links een klein paadje (gemarkeerd met het groene blokje en de rood/witte GR-tekens) kunt inslaan. Dit doe je ook.
  7. Je krijgt nu een schilderachtig stukje veengebied te zien. Je volgt het smalle slingerende paadje, dat min of meer het riviertje de Polleur volgt. Let goed op waar je je voeten zet, want hier en daar kun je behoorlijk in de nattigheid wegzakken! Wat verderop steek je het riviertje via een bruggetje over en volg je het verder, maar nu via de linkeroever. Waar het pad uitkomt op een min of meer verharde weg sla je die naar rechts in.
  8. Je loopt over deze weg door tot die bijna haaks naar links afbuigt. Let op!! Even daarvoor sla je naar rechts een smal (met groene liggende blokjes gemarkeerd) paadje in en loop je weer door het veen en langs het riviertje.
  9. Let op!!! Op een gegeven moment gaat het paadje met de groen gemarkeerde blokje met een haakse bocht naar links. Aan de overkant van het riviertje kun je dan een halfverhard pad zien liggen. Op deze plek verlaat je het pad en steek je rechts via een bruggetje (4) het beekje over.
  10. Op de andere oever loop je naar het halfverharde pad. Dit sla je naar links in.
  11. Dit pad (dat evenwijdig loopt met het riviertje) blijf je een heel eind volgen tot het met een bocht naar links via een bruggetje weer over het riviertje gaat (5) Je steekt het riviertje niet over maar loopt verder rechtdoor via een halfverhard bospad. Als je dit helemaal afloopt kom je na een jong stuk naaldbos uit op een kruispunt van boswegen. Hier sla je linksaf.
  12. Je loopt naar de Eeuwfeestbrug. Steek deze wederom over. Volg de stijgende verharde weg tot je aan een brug (over de voormalige spoorweg) komt. Rechts voor de brug kun je via een heel smal paadje naar de voormalige spoorbaan afdalen.
  13. Beneden aangekomen sla je L.A. en volg je het fiets- en wandelpad tot aan de volgende brug.
  14. Vlak voor deze brug neem je het pad dat aan de rechterkant schuin omhoog loopt.
  15. Boven gekomen steek je de straat over en na 50m. dalend R.A. ben je bij Auberge Le Randonneur aangekomen.