De wandeling Bévercé
Door drie heerlijke beekdalen - ca. 15 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De P-plaats bij vakantiepark Les Vallons langs de N68 in Bevercé.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 11 Malmédy.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur in Hockai. (10 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (16 km)

Het parcours

Het grootste deel van de wandeling bestaat uit halfverharde wegen. In de buurt van Bevercé, Xhoffraix en Mont wandel je over rustige asfaltwegen. Langs de Trôs Marets volg je een schitterend slingerend pad dat hier en daar wat rotsachtig is.

De zwaarte

Deze wandeling is qua stijgen en dalen niet al te zwaar en voor de regelmatige wandelaar goed te doen.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Villa Les Wallons.

Langs de valleiwand hoog boven de Trôs Marets.

1. Met je rug naar Villa Les Wallons sla je R.A. en loop je zo’n 100 meter tot aan een kruising.
  2. Hier sla je R.A. de weg naar camping du Moulin in (Route de la Vallee).
  3. Na ca. 1,5 km sla je net voor een loods en onverhard pad naar rechts in en loop je rechts langs de steengroeve.(1) Voorbij de steengroeve steek je via een bruggetje een zijbeekje over en wandel je R.D. Je blijft het pad langs het riviertje de Warche voorlopig een paar kilometer volgen, zijpaden naar links negerend. Als je bij een bruggetje komt loop je nog zo’n 150 meter verder. Je komt bij een tweede bruggetje met informatiebord.(2) Hier blijf je rechtdoorlopen en volg je het beekje de Bayehon. Ca. 500 meter verderop kom je weer bij een bruggetje. Hier hou je links aan en je passeert een bankje en een wandelboom.
  4. Na ruim 1 km steek je het beekje over en hou je links aan. Je loopt nu verder langs de andere oever van het beekje. Bij een volgend bruggetje (3) sla je L.A. (richting Xhoffraix).
  5. Je gaat nu naar links stijgen door een weiland, waar je rechts achterin een doorgang naar een volgend weiland vindt. Via nog wat weilanden loop je richting het dichtst bijstaande huis wat je aan de linkerkant passeert. Je loopt achter het huis langs en komt uit op een asfaltweggetje. Op het eind hiervan sla je bij een kapel R.A.
  6. Je passeert een fraai wit huis. Na huisnr. 7 blijf je de weg volgen met een bocht naar rechts. Voor een groot grasveld met een bushalte (4) sla je L.A. de Sol’Warhê in.
  7. Na weer een bushalte sla je op een driesprong met een monument R.A..
  8. Ca. 100 meter na het bord ‘Einde bebouwde kom Xhoffraix’ wandel je langs een bank schuin naar rechts een stijgend bospad in. Boven hou je rechts aan en loop je tussen twee weilanden door.
  9. Bij de drukke verkeersweg (N68) sla je L.A. en volg je die zo’n 700 meter.
  10. Tegenover een bushalte sla je R.A.(5) en loop je Mont binnen.
  11. Ca. 30 meter verderop sla je op een kruising R.A.
  12. Op een ‘T-splitsing’ met een kruisbeeld wandel je R.D. een halfverhard pad in. Je loopt achter een paar fraaie chalets langs. Bij een grote houten stal sla je L.A..
  13. Op een kruising met een bankje hou je links aan.
  14. Het asfaltweggetje wordt half verhard. Na ca. 25 meter sla je R.A..
  15. Je loopt een bospad in dat rood/wit gemarkeerd is. Wat verderop je je het beekje de Tros Marets in de diepte stromen. Je volgt dit fraaie pad langs de Tros Marets een heel eind tot je het bij een bruggetje naar rechts kunt oversteken.(6) Nu volg je het stijgende pad, dat je langzaam steeds verder van het beekje voert. Bijna boven krijg je een fraai uitzicht voorgeschoteld. Nog wat verderop bij een grote kruising van boswegen sla je R.A. en mag je nog even verder stijgen.
  16. Dit pad loop je helemaal af tot je bij Ferme Libert komt. Hier sla je op de brede asfaltweg L.A. en begin je te dalen.
  17. Sla de eerste weg naar rechts in (Chemin du Croupet) en daal verder af tot je weer beneden in Bevercé bent op de kruising met de N68. Hier sla je R.A. en je bent na ca. 100 meter weer bij je startpunt.