De wandeling My.
Voor een lekker biertje naar Ferrières - ca. 14 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Driesprong met oude lindeboom vlak bij de kerk van My. Parkeerplaats even verderop bij de sportvelden van My (te zien vanaf de driesprong)

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 48 Werbemont.

Het parcours

De wandeling gaat afwisselend over verkeersluwe asfaltweggetjes, half verharde wegen en paden en bospaadjes die na regenweer behoorlijk modderig kunnen zijn. Hier en daar is het even flink klimmen geblazen.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand, en het hier en daar behoorlijk stijgen en dalen voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Het dorpje Izier.

Wonderbaarlijke 'knotbeuken'.

Het grote familiegraf in My.

Oude lindeboom vlak bij de kerk van My'.

Oude lindeboom vlak bij de kerk van My.

\
  1. Ga op de driesprong met de school in je rug staan en loop rechtdoor ('Terre du jardin'). Je wandelt nu recht op het kerkhof van My af, waar een opvallend groot familiegraf staat. Loop net na dit kerkhof met de weg mee naar links. Ongeveer 100 meter verder maakt de weg weer een bocht naar links. Wat verder zie je (iets naar links) een wat oudere wandelboom. Daar loop je niet heen, maar je slaat R.A. en je volgt het licht dalende pad tussen twee weilanden door.
  2. Je volgt nu, volgens de eerder genoemde wandelboom, de 'Vôye del Tscherâ' in de richting van het dorpje Izier. Je komt in een bos aan waar het pad wat meer gaat dalen. Je loopt uiteindelijk tegen een weiland aan. Hier ga je naar rechts en loop je verder langs het weiland tot aan het beekje de Lembreé.
  3. Je steekt het beekje via een bruggetje over en volgt aan de andere kant het dichtst bijgelegen langzaam stijgende pad. Na ca. 80 meter kom je bij een Y-splitsing. Hier houd je links aan en volg je het nu flink stijgende en soms erg modderige pad.
  4. Zo'n 500 meter na de Y-splitsing wordt het pad wat vlakker en uiteindelijk kom je uit op een kruising van paden. Hier ga je L.A.. en na ca. 50 meter kom je bij een soort slagboom.
  5. Je volgt het pad achter de slagboom en negeert even later een pad naar rechts. Na ongeveer 250 meter kom je op een rustig asfaltweggetje uit. Dit sla je naar rechts in.
  6. Je volgt dit verkeersluwe asfaltweggetje zo'n 500 meter, je komt dan, even na een boerderij, uit op een ander asfaltweggetje. Hier sla je rechtsaf...
  7. ...om na ca. 50 meter alweer linksaf een stijgend pad in te slaan.
  8. Bij een kruis tegen een boom en een pad na rechts loop je gewoon rechtdoor. Als je wat verder gestegen bent passeer je een bankje (rechts in de verte zie je de kerktoren van het dorpje Izier). Je stijgt nog wat verder tot het eerste pad naar links. Dit pad naar links sla je in en je blijft dit volgen (paden naar links en rechts negerend)...
  9. tot je bij een groepje huizen, waaronder huis nr. 57, op een asfaltweg uitkomt. Je slaat L.A. en volgt de asfaltweg heel even tot huis nr. 59b.
  10. Ga na dit huis links een grindpad in (Rue des Sauenires). Als je een houten chalet bent gepasseerd wordt het pad een bospaadje. In het bos bereik je het hoogste punt van deze wandeling (355 meter). Je loopt door tot je weer op een asfaltweg uitkomt. Hier sla je L.A....
  11. ...en je volgt deze weg zo'n 500 meter tot aan een Y-splitsing net na een grote zendmast en een waterbunker. Op dit punt sla je scherp L.A. een pad in en volgens de wandelboom op dit punt volg je nu de 'Vôye di Mâbouteye le Thier nr. 46'.
  12. Aan het eind van dit pad kom je weer uit op een asfaltweggetje. Ga hier L.A.
  13. om al weer ca. 25 meter verder R.A. een ander asfaltweggetje in te slaan.
  14. Volgens de wandelboom is dit de 'Vôye d'amon l'Grand le Trou nr. 40'. Volg dit weggetje zo'n 200 meter tot je bij een pad naar links komt. Dit is de 'Vôye di li p'tite hé 'l'Bierdji nr. 29'. Dit dalende pad sla je in en je loopt door tot je bij de bosrand aankomt.
  15. Je volgt het pad verder het bos in en je daalt verder tot een beekdalletje. Op een T-splitsing sla je R.A. richting 'Le Trou nr. 40'. Je volgt dit pad door het mooie beekdal (rechts) om wat verderop een stel merkwaardige 'knotbeuken!!' te passeren. Aan het eind van het pad kom je weer op een verkeersluw asfaltweggetje uit. Deze wandel je naar rechts in.
  16. Wat verderop steek je een beekje over en nog wat verder, waar de weg een bocht naar rechts maakt, sla je L.A. een licht stijgend pad in...
  17. ... en volg je volgens de wandelboom de 'Pazè d'lidje le Houpet St. Roche nr. 10'. Al snel kom je op een X-kruising uit. Neem hier het eerste pad naar links.
  18. Het is bijna vlak en halfverhard. Je volgt dit pad zo'n 500 meter. Aan het eind wordt het breder en maakt een scherpe bocht naar rechts. Loop door tot je bij huis nr. 32 en een asfaltweggetje uitkomt. Je slaat hier L.A. en loopt via de 'Rue des longs Près' Ferrières binnen.
  19. Het weggetje komt uit op een wat bredere, meer doorgaande, weg tegenover een Mariakapelletje. Je gaat hier L.A..
  20. Na ca. 400 meter kom je dan in het centrum van Ferrières aan, waar je op het plein bij een van de horecagelegenheden eindelijk kunt gaan genieten van je biertje (of ander drankje natuurlijk). Na de horecastop loop je naar het monument ter ere van 'onze helden' en ga je voor het gemeentehuis L.A..
  21. Meteen na het gemeentehuis ga je R.A...
  22. ...en volg je het weggetje links omlaag om beneden weer op de doorgaande asfaltweg uit te komen. Hier ga je L.A. en loop je door tot aan een Y-splitsing.
  23. Je houd links aan ('au Clocher') en loopt door tot net voorbij de kerk.
  24. Je komt uit op een andere asfaltweg, tegenover de grote boerenhoeve 'La House'. Hier sla je L.A. en volg je de grote weg.
  25. Na ca. 400 meter zie je rechts een grote schuur liggen. Voor deze schuur loop je R.A. een grindpad in. Na ca. 500 meter licht gedaald te hebben maakt het grindpad een flinke bocht naar links. Op dit punt ga je R.A. en loop je op de scheiding van twee (mais)akkers.
  26. Na ca. 150 meter buigt het pad naar rechts af richting bosrand. Daar aangekomen ga je het bos in en volg je het bospad verder. Na ca. 450 meter daalt het pad naar links en kom je tenslotte uit op een asfaltweg. Hier ga je R.A. (volgens de wandelboom richting 'My' en 'Ville')
  27. Je steekt de Lembree weer over en volgt verder deze verkeersluwe stijgende asfaltweg. Na een haarspeldbocht naar links maakt de weg een bocht naar rechts. In deze bocht naar rechts ga je, bij een Mariabeeldje onder een boom, L.A. een halfverhard pad op (Voye djiârd nr. 79).
  28. Langs een woonhuis komt dit pad uit op een asfaltweggetje. Je bent nu weer terug in My. Je slaat rechtsaf en stijgt.
  29. Je neemt de eerste weg naar links en als het goed is loop je recht op de oude lindeboom op de driesprong af waar je de wandeling bent begonnen.