De wandeling Stavelot
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De brug over de Amblève in de buurt van de Abdij van Stavelot. Net over de brug kun je links parkeren.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur in Hockai. (13 km)
La Petite Roer in Sourbrodt. (21 km)

Het parcours

In de buurt van Stavelot rustige asfaltwegen, verder voornamelijk onverharde bospaden en half verharde wegen. De wandeling begint met een forse en lange klim.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand, en het hier en daar behoorlijk stijgen en dalen voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Uitzicht op Stavelot.

Omgeving Stavelot.

Brug over de Amblève.

1. Ga op de brug over de Amblève met je rug naar de Abdij staan. Negeer rechts de weg naar Wanne en loop rechtdoor de stijgende weg Stockeu in (bekend uit de wielerwedstrijd Luik - Bastenaken - Luik: lengte 2,3 km, gemiddeld stijgingspercentage 9,9%. De eerste kilometer is de helling bijna 13%. De maximale helling is 21%). Negeer twee zijstraatjes en passeer een Mariagrotje. Hou op twee vlak na elkaar komende splitsingen links aan.
  2. Bovenaan kom je bij de Stèle Eddy Merckx (1). Hier sla je L.A..
  3. Na een bocht naar rechts krijg je een mooi uitzicht op Stavelot. Je loopt voorbij Villa Stavelot en neemt hierna direct de bosweg naar rechts.
  4. Je mag nu via deze bosweg weer een stuk verder stijgen tot je bij de Ferme La Bergerie aankomt. Je loopt via het gazon van de boerderij door tot je op een kleine asfaltweg komt. Hier sla je R.A. (2).
  5. Je passeert de boerderij en een veldkruis en loopt een veldweg op. Je blijft deze veldweg voorlopig volgen, genietend van het panorama om je heen. Op een kruispunt van veldwegen wandel je rechtdoor een min of meer holle weg in.
  6. Als je het bos uitkomt houdt de holle weg op en loop je verder over een pad tussen brem, heide en jonge sparren. Na een tijdje wandel je langs een weide. Dan kom je weer in een stuk bos en loop je door tot op een viersprong. Recht voor je zie je een stal en een veldkruis. Je loopt rechtdoor. Nadat je een aardig huisje gepasseerd bent sla je L.A. (3).
  7. Je wandelt langs een weiland tot aan een Y-splitsing. Hier neem je de linkertak (langs de wei).
  8. Op het eind van de wei sla je L.A..
  9. Op het eind van de wei loop je het bos in. Je blijft het pad rechtdoor volgen. Je passeert twee keer (links) een open plek met jonge aanplant. Na deze open plek kom je bij een Y-splitsing waar je rechts aanhoudt en loop je door tot je op een kruispunt van paden aankomt.
  10. Hier loop je rechtdoor en kun je genieten van een fraai uitzicht. Je komt uit in de bocht van een asfaltweg. Let op, nu komt er een lastig punt(4)! Je slaat R.A. een halfverhard pad op, maar neemt gelijk links een heel klein (vaak bijna dichtgegroeid) paadje, dat langs een weide loopt. Het kan er erg drassig zijn.
  11. Na een lastig stuk sla je L.A. de eerste veldweg in.
  12. Je loopt rechtdoor over het bijna dichtgegroeide pad. Je loopt opnieuw een stuk bos in en passeert een oorlogsgedenkteken. Je komt weer uit in de bocht van een asfaltweg. Je wandelt rechtdoor en blijft de weg tot het einde volgen. Dan sla je L.A. voorbij een veldkruis.
  13. Op een Y-splitsing aangekomen volg je de dalende straat naar rechts. Als de verharde weg links omhoog buigt loop je rechtdoor.
  14. Na het laatste huis wandel je verder over een mooie veldweg en kun je weer genieten van een mooi panorama. Je daalt tot op een soort T-splitsing. Hier sla je L.A. en loop je tussen twee weilanden richting bosrand.
  15. Als je net het bos bent ingelopen neem je het eerste pad naar rechts.
  16. Je volgt dit pad helemaal tot je bij de Amblève bent aangekomen. Daar ga je even naar rechts om via een brug (5) de rivier te kunnen oversteken.
  17. Ben je de brug over dan sla je L.A. en wandel je verder over de veldweg aan de andere kant.
  18. Je passeert een aardig vakwerkboerderijtje. Je negeert een veldweg naar rechts, maakt een klein knikje naar links en slaat alweer gelijk bij een kruis R.A..
  19. Je komt uit bij de bocht van een asfaltweg. Hier sla je L.A..
  20. Je steekt de Ruisseu de Chelosse over en neemt na de brug gelijk het pad naar links (GR-pad). Je wandelt door tot aan de 'stuw' in de Amblève. Via een bruggetje steek je weer de Amblève over en volg je het pad verder met aan je rechterhand een gekanaliseerd stuk van de rivier en links sportvelden. Vlak voor de grote sporthal sla je L.A..
  21. Je steekt nogmaals de Amblève over en slaat dan bij de weg R.A. (Rue des Iles).
  22. Volg deze weg tot de volgende brug. Je bent nu weer bij het vertrekpunt van de wandeling aangekomen.