De wandeling Barveaux
Langs dolmen en menhirs even terug in de tijd - ca. 20 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Het spoorwegstation in Barveaux.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 49 Marche-en-Famenne

Het parcours

Het grootste deel van de wandeling loop je over asfalt- of betonplaten- weggetjes. Verder kom je wat halfverharde wegen en onverharde bospaden tegen. De hele wandeling kom je de rood-witte markeringen van de GR 57 of een variant erop tegen.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en het maar matig stijgen en dalen niet al te moeilijk.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Dolmen van Wéris.

De menhir Pierre Haina.

Het bed van de Duivel.

1. Je verlaat het station van Barveaux en slaat meteen L.A. de spoorwegovergang over.
  2. Direct na de overgang sla je weer L.A. en loop je een stuk parallel met de spoorbaan.
  3. Op een grote 3-sprong sla je R.A. en volg je een tijdje de hoofdweg tot je rechts een parkeerstrook ziet.
  4. Vlak voor deze parkeerstrook sla je R.A. een bospad in. Na een bocht naar links begin je te stijgen. Verderop loop je tussen weilanden. Op een kruising (met rechts op een paal de letters VAR) sla je R.A. (1) en volg de variant van de GR 57.
  5. Bij een T-splitsing aangekomen (na een bocht) sla je R.A. en na het oversteken van de weg zie je gelijk de 'Dolmen van Wéris' liggen. (2)
  6. Je loopt langs dit hunebed verder rechtdoor en houdt bij een Y-splitsing rechts aan. Je loopt dit betonpad helemaal uit tot een asfaltweg. Hier sla je L.A. en passeer je een flinke menhir.
  7. Na de menhir sla je het eerste pad naar rechts in (3). Op de eerstvolgende kruising sla je L.A. en wat verderop kun je de 'Dolmen van Oppagne' (4) even gaan bekijken.
  8. Na de bezichtiging vervolg je het pad. Je negeert enkele afslagen tot je bij een Y-spitsing komt (met rechts een grote stal). Hier sla je L.A. een bospad in.
  9. Aan het eind sla je L.A. richting een huis een landweggetje in.
  10. Aan het eind van de weg sla je op een T-splitsing R.A.
  11. Je steekt de grote weg over en voor huisnr. 1 sla je L.A. en loop je richting kapel (5). Vlak voor de kapel sla je weer R.A.
  12. Op de volgende kruising sla je L.A.
  13. Op een Y-splitsing hou je links aan en loop je een lange bosweg in die uitkomt bij een grote zessprong (6). Onderweg passeer je het hoogste punt van de wandeling - 395 meter.
  14. Bij de zessprong sla je L.A. en begin je wat te dalen.
  15. Bij de volgende kruising sla je L.A.
  16. Op een Y-splitsing hou je rechts aan. Je komt uit op een asfaltweg, die je naar rechts in slaat.
  17. Op de kruising direct erna sla je weer R.A. Je bent nu in Wéris.
  18. Op een Y-splitsing hou je links aan.
  19. Vlak voor de kerk ga je een trapje naar rechts op.
  20. Op het eind sla je R.A. en na ca. 50 meter weer L.A. (bij een Mariakapel).
  21. Bij het kleine Megalietenmuseum wat je gepasseerd bent kun je even pauzeren en genieten van het plaatselijke biertje "Dolmensius'. Je volgt de weg helemaal tot een kruising met een bord 'La Cohabitation dans la Foret'. Hier sla je een smal pad naar rechts in en ga je fors stijgen.
  22. Boven kom je bij de witte menhir 'Pierre Haina' en kun je genieten van een fraai uitzicht. Iets rechts van deze bijzondere rots sla je een dalend pad in.
  23. Beneden kom je bij een grote platte liggende steen, 'Het bed van de duivel' (7). Hier sla je R.A. en op de volgende Y-splitsing hou je links aan.
  24. Dit weggetje blijf je helemaal volgen tot in het gehucht Morville. Op de kruising in Morville ga je rechtdoor. Deze weg blijf je net zo lang volgen tot je weer op de kruising bij het begin van de variant van de GR 57 bent aangekomen. Je blijft het pad rechtdoor lopen (dit stuk heb je dus al eerder gelopen). Bij de asfaltweg ga je L.A. en loop je naar Barveaux waar je al weer snel bij het station aankomt.