Sy-Bomal-Sy
Door een idyllisch dal met een kathedraal van naaldbomen. - ca. 15 km .
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Auberge Le Randonneur, Rue Abbé Dossogne nr. 25, Hockai. Parkeren kun je in de buurt van de kerk van Hockai.
Overnacht je in de Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps- Hockai.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur in Hockai.
La Petite Roer in Sourbrodt. (17 km)

Het parcours

In de buurt van de dorpjes loop je over rustige asfaltweggetjes, maar het grootste deel van de wandeling loop je over halfverharde wegen of bospaden; met een 'survival'-stukje en een paar pittige hellingen in het traject, maar als beloning wacht je een heerlijk biertje bij brasserie de Bellevaux!

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand door iedereen die goed ter been is te lopen. Enige wandel- en kaartleeservaring is echter wel vereist!

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Het begin van het idyllische dal

Het begin van het idyllische dal.

De Vecquée.

Het begin van het pad langs de Hoëgne bij Pont Belleheid.

Het pad langs de Hoëgne bij Pont Belleheid.

1. Met je rug naar Auberge Le Randonneur loopt je rechtsaf naar de Rue Abbé Dossogne. Hier sla je L.A..
  2. Bij de T-kruising steek je R.A. slaand de brug over de voormalige spoorbaan over.
  3. Bij de kerk loop je rechtdoor.
  4. Bij een Y-splitsing aangekomen neem je de rechter tak. Je blijft deze weg volgen, zijwegen en -paden negerend. Na zo’n 900 meter ga je onder de snelweg A27 door. Je blijft rechtdoor de weg vervolgen. Aan het eind kom je bij een T-splitsing. Hier sla je R.A..
  5. Na een beekje hou je links aan. Even verderop loop je Ster in en blijf je de hoofdstraat volgen tot na de kerk. Bij een Y-splitsing met een telefooncel hou je weer links aan.
  6. Bij de volgende splitsing sla je R.A..(Rue de Frêne). Je loopt nu het dorpje Ster weer uit.
  7. Op een kruispunt sla je L.A.. (richting Stavelot).
  8. Je blijft deze wat drukkere weg een tijdje volgen tot je bij een grote kruising en ‘pleintje’ bij voormalige 'Francorchamps Racing Hotel' bent aangekomen. Vlak VOOR deze kruising sla je R.A. de Cite de Pommard in.
  9. Voor huis nr. 5 sla je L.A. een gravelpaadje in, dat je wat verder met de bocht mee naar rechts volgt.
  10. Aan het eind kom je bij een voorrangsweg. Deze steek je rechtdoor over en je slaat de Rue Emile Goedert in.
  11. Op een kruising na een school vervolg je schuin naar rechts de Rue Emile Goedert, maar niet voor lang.
  12. Al na ca. 20 meter sla je het eerste afdalende weggetje naar rechts in. Bij een T-splitsing sla je L.A. en vervolg je dus met de bocht mee de verharde weg, die verderop halfverhard wordt en nog later een bospad.
  13. Dit dalende bospad blijf je volgen tot aan het beekje beneden in het dal. Je steekt het beekje niet over, maar loopt rechtdoor. (markering geel kruis)
  14. Bij een schuilhut aangekomen blijf je rechtdoor de loop van het beekje volgen (je moet hier even zoeken naar het vervolg van het paadje).
  15. Aan het eind van het dal sla je L.A. de drukke verkeersweg in (die je maar heel even volgt). Op de grote rotonde sla je R.A. (richting Verviers)...
  16. ...om al na ca. 20 meter L.A. de Chemin du Ris de Laneux in te slaan.
  17. Na ca. 800 meter houd je haaks R.A. het brede pad aan.
  18. Op een T-splitsing met een ‘Hochsitz’ sla je L.A. een brandgang in...
  19. ...en op de volgende T-splitsing R.A..
  20. Je loopt tegen een weiland aan. Kruip hier even onder het prikkeldraad door en volg de rand van het weiland naar links tot in de hoek van het weiland.
  21. Kruip hier weer onder het prikkeldraad door en sla ca. 3 meter verder het smalle bospaadje naar rechts in (Je bent nu op de Vecquée).
  22. Na een slagboom loop je verder rechtdoor. Op het eind, bij een voorrangsweg, sla je L.A. richting Hockai.
  23. Voorbij het bordje ‘Sart’ sla je de eerste weg R.A..
  24. Om al vrij snel daarna L.A. een karrenspoor in te slaan.
  25. Dit pad blijf je volgen (zijpaden negerend) tot huis nr. 411. Hier sla je L.A. een dalende asfaltweggetje in.
  26. Bij een T-splitsing sla je L.A....
  27. ...om na ca. 15 meter (bij een bord ‘circuit’) meteen weer R.A. te slaan.
  28. Bij huisnr. 414 sla je L.A. en loop je via de voormalige spoorbaan tot de brug over deze baan bij Hockai. Iets voorbij de brug kun je scherp links omhoog.
  29. Boven gekomen steek je de straat over en na 50m. dalend R.A. ben je bij Auberge Le Randonneur aangekomen.