De wandeling Malmédy
Door open velden met weidse uitzichten - ca. 21 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Achter het gebouw van de openbare bibliotheek en de kathedraal van Malmédy. Er is daar een grote en gratis parkeerplaats.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 11 Malmédy.
Le Randonneur in Hockai. (13 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (13 km)

Het parcours

Het grootste deel van de wandeling loop je over rustige asfaltwegen in het gebied ten zuiden van Malmédy. Twee keer kom je door wat bos, waar je vooral halfverharde wegen of bospaden onder je schoenen krijgt. Onderweg kun je genieten van vele fraaie vergezichten.
De wandeling is helemaal gemarkeerd met een geel kruisje of (oude) M4 markering.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand voor de wat meer ervaren wandelaar. Er zitten twee behoorlijke (en lange) stijgingen in, maar als je die overwonnen hebt kun je verder heerlijk ontspannen wandelen.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

De kathedraal van Malmédy

De kathedraal van Malmédy.

Uitzicht bij Hédomont

Uitzicht bij Hédomont.

Omgeving Hédomont

Omgeving Hédomont.

Omgeving gehucht Pont

Omgeving gehucht Pont.

1. Met je rug naar de kathedraal sla je L.A. richting Place Albert. (1)
  2. Je loopt daar schuin R.A. langs de ING-bank (aan je rechterhand).
  3. Dan sla je R.A. de Chemin Rue in...
  4. ...om gelijk L.A. de Place saint Géréon en verderop de Rue de la Tannerie in te slaan.
  5. Na de brug over de Warche ga je schuin rechtdoor de Place du Parc richting Waimes in. Bij een 3-sprong sla je L.A....
  6. ...en na 20m steek je de weg over, R.A. de Rue de Champ de Tir in.
  7. Je loopt onder een voormalige spoorbaan door en gaat gelijk L.A.
  8. Je wandelt de eerste straat R.A. in (Route de St. Vith) en je moet nu een flink stuk gaan stijgen.
  9. Verderop passeer je het bord 'einde bebouwde kom' en sla je gelijk een grazig pad naar links in, dat parallel aan de weg loopt.
  10. Verderop kom je weer op de asfaltweg uit. Na de bocht sla je gelijk naar links een smal stijgend paadje in.
  11. Boven bij een asfaltweg aankomend sla je R.A. en loop je Floriheid binnen.
  12. Je volgt de asfaltweg met aan je linkerhand een fraai uitzicht over de omgeving. Na een flauwe bocht naar links (na ca. 500 meter) blijf je rechtdoor richting Hédomont lopen. Na ca. 1200 meter kom je bij een Y-splitsing aan. (2) Hier neem je de linkertak richting Baugnez en verlaat je weldra het gehucht Hédomont.
  13. Na ca. 250 meter sla je het asfaltweggetje naar rechts in.
  14. Na een paar honderd meter wordt het onverhard. Vlak na een zendmast kom je op een halfverharde weg uit. Hier sla je R.A.
  15. Je komt na een bocht naar links in het bos van Huyer. Op een Y-splitsing hou je rechts aan en loop je het 'donkere' naaldbos in.
  16. Na zo'n 1500 meter dit brede bospad gevolgd te hebben kom je bij een open plek met naar rechts een fraai vergezicht. Je vervolgt het pad, nu door een loofbos. Bij een duidelijke T-splitsing sla je R.A. (3)
  17. Het halfverharde weggetje wordt verderop een asfaltweggetje. Je nadert nu Ligneuville. Op een T-slitsing (na huis nr. 39) sla je L.A.
  18. Je volgt de dalende weg met de bocht mee naar rechts en naar links. Na huis nr. 21 sla je R.A.
  19. Na huis nr. 13 sla je bij een bushalte L.A. (La Coullee) en daal je verder af.
  20. Bij een voorrangsweg sla je R.A. en passeer je restaurant Du Moulin.
  21. Direct na het restaurant sla je weer R.A..
  22. Na huis nr. 20 sla je op een Y-splitsing L.A. (Rue de la Laiterie) en weldra verlaat je Ligneuville.
  23. Wat verderop loop je het gehucht Pont binnen. Je blijft alsmaar rechtdoor lopen. Op een T-splitsing (na huis nr. 2) sla je R.A. en nu mag je weer een flink stuk stijgen. (4)
  24. Ca. 600 meter na het einde van de bebouwde kom van Pont passeer je een kruispunt met een bank. Je blijft rechtdoor lopen, genietend van de uitzichten om je heen. Ca. 600 meter verderop, bij een 'vreemde' T-splitsing, sla je R.A....
  25. ...en meteen weer L.A.
  26. Na weer ca. 600 meter blijf je de asfaltweg met een bocht naar rechts volgen (je slaat dus niet het rood/wit gemarkeerde pad naar links in). Na ca. 900 meter (bij een klein stenen huisje links) sla je L.A. en ga je weer wat afdalen.
  27. Bij een T-splitsing sla je L.A. een bredere asfaltweg in (links van je loopt een klein beekje). (5)
  28. Sla na ca. 50 meter het eerste bospad schuin naar rechts in.
  29. Het komende stuk kan erg modderig zijn! Op de eerste Y-splitsing hou je rechts aan...
  30. ...en op de volgende Y-splitsing hou je links aan.
  31. Let op! Na ca. 1,5 km sla je naar links een heel smal paadje in en ca. 10 meter verder steek je rechtdoor het bospad over. (Mis je dit paadje, dan ga je bij de T-splitsing L.A. en na de bocht gelijk het eerste smalle paadje naar rechts).
  32. Na ca. 40 meter steek je via een vlonder een klein beekje over. Na ca. 50 meter sla je op een T-splitsing R.A. en (let op!) blijf je het pad zoveel mogelijk langs het weiland volgen.
  33. Verderop loopt het pad tussen twee weilanden door. Je blijft rechtdoor lopen. Verderop kom je uit op een kruispunt met een bank en een wandelboom. (6) Je blijft rechtdoor lopen. Na ca. 600 meter buig je met de weg mee naar rechts. Op de eerstvolgende T-splitsing sla je scherp naar links (je komt nu op de weg die je op de heenweg hebt gelopen).
  34. Na ca. 800 meter (bij een golfplaten schuur) sla je in de bocht naar rechts een smal dalend paadje naar links in en daal je af langs een weiland.
  35. Bij de asfaltweg sla je R.A....
  36. ...om meteen na de bocht weer een smal paadje naar rechts in te slaan dat weer parallel aan de asfaltweg loopt. Weer bij de asfaltweg aangekomen sla je R.A. en loop je Malmédy weer binnen.
  37. Je loopt helemaal door tot huisnr. 2, slaat hier L.A...
  38. ...en even later weer R.A. de voormalige spoorbaan onderdoor.
  39. Na de bocht naar rechts sla je bij een T-slitsing L.A. en loop je richting centrum en naar de kathedraal waar je deze wandeling begonnen bent.