De wandeling Malmédy
Via de een mooi beekdal naar de kluizenaar - ca. 12 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Achter het gebouw van de openbare bibliotheek en de kathedraal van Malmédy. Er is daar een grote en gratis parkeerplaats.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 11 Malmédy.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadres:
Le Randonneur in Hockai. (13 km)
La Petite Roer in Sourbrodt (13 km)

Het parcours

Je wandelt over een mengeling van rustige asfaltwegen, halfverharde en onverharde wegen en bospaadjes ten noorden van Malmédy. Via het dal van de Trôs Marets, Ferme Libert en de 'Ermitage' kom je uiteindelijk weer in Malmédy. De wandeling is helemaal gemarkeerd met een geel blokje of (oude) M2 markering. De Ferme Libert is helaas alleen in het weekend open.

De zwaarte

Deze wandeling is niet gezien de afstand, maar door het flink dalen en stijgen voor de meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Omgeving Ferme Libert

Omgeving Ferme Libert.

De Trôs Marets

De Trôs Marets.

Het dal van de Trôs Marets

Het dal van de Trôs Marets.

1. Met je rug naar de kathedraal sla je r.a. de Place du Châtelet in.
  2. Op de T-splitsing sla je r.a. richting Eupen.
  3. Gelijk na de bocht naar links loop je r.d. de brug over de Warche over. Na de brug loop je r.d. en mag je gaan beginnen aan een forse stijging. Bij huis nr. 48 hou je links aan.
  4. Op het eind van de asfaltweg sla je op een T-splitsing l.a. U loopt nu op de oude weg naar Luik.
  5. Je stijgt nu nog meer. Na een bankje (met een fraai uitzicht) wandel je met de bocht mee naar rechts. Bij een volgend bankje en het Apollinaire Monument loop je r.d. het brede pad wordt een asfaltweg.
  6. Boven, bij de eerste boerderij links, sla je r.a..(Chemin sur le Thier).
  7. Op de kruising met de Rue de la Fontaine Simon loop je r.d..
  8. Op het volgende kruispunt (Rue de Vieille Ferme) loop je ook r.d. ook bij een 3-sprong met een Mariakapelletje (Rue Guillaume Apollinaire) blijf je r.d. lopen. Dit doe je ook op de volgende 3-sprongen Chemin de l'Eau Rouge (links) en Chemin Chaumont.(rechts) Ook op de 3-sprong erna, met een grijze bank loop je weer r.d.
  9. Waar de asfaltweg naar rechts afbuigt loop je l.a. (eigenlijk rechtdoor) een halfverhard pad in.
  10. Na de omheinde wei (rechts) loop je r.d. een naaldbos in. Op een kruispunt van boswegen met een bank en een kruisbeeld blijf je nog steeds r.d. lopen. Op een grote 3-sprong sla je r.a..
  11. Je daalt wat af. Let op! na zo'n 20 meter na de driesprong, sla je l.a..
  12. Je gaat nu afdalen naar het riviertje de Trôs Marets. Je steekt het riviertje via het bruggetje over en je slaat r.a....
  13. ...om zo'n 10 meter verder gelijk weer l.a. en stijgend rotsachtig paadje in te slaan.
  14. Boven aangekomen sla je r.a. en volg je voorlopig het pad dat op flinke hoogte de linkeroever van de Trôs Marets volgt. Uiteindelijk kom je bij een bruggetje aan en steek je het riviertje weer over. Je volgt al stijgend de oever nu aan de andere kant en zult het riviertje steeds verder links laten liggen. Na een mooi uitzichtpunt aan je linkerhand gepasseerd te zijn kom je uiteindelijk uit op een kruispunt van wegen. Hier sla je r.a..
  15. Je negeert alle zijpaden en loopt helemaal via dit pad tot Ferme Libert. Hier kun je als je wilt even pauzeren. Neem het dalende gravelpad direct links van Ferme Libert en loop naar rechts achter het gebouw langs het bos in. Even verder, aan de bosrand, loop je schuin naar links richting de rioolbuis, waar je doorheen loopt. Achter de rioolbuis loop je r.d. het bos weer in. Bij een asfaltweg aangekomen sla je r.a. en begin je weer stevig te klimmen tot je bij het huis van de kluizenaar bent aangekomen.
  16. Hier kun je weer even tot rust komen. Voorbij de kluizenaar gaat de asfaltweg over een in smal onverhard paadje dat je langs een weiland volgt. Let op! na ca. 25 meter moet je haaks naar links een steil paadje in slaan.
  17. Na ca. 10 meter sla je r.a. en stijg je verder.
  18. Weer een meter of 10 verder sla je l.a. en stijg je nog flink door.
  19. Boven bij een weiland aangekomen ga je links met de bocht mee. Je komt uit bij een gekapte vlakte en volgt het gemarkeerde pad tot boven op de bult. (De laatste keer was de hele omgeving zo omgewoeld, dat het pad niet meer zichtbaar was. Indien dat nog zo is zoek je dan een weg naar de heuveltop). Na de heuveltop volg je het pad naar links langs een weiland.
  20. Na ca. 400 meter en als je wat bent afgedaald sla je bij een flinke den met een steen l.a....
  21. ...om na ca. 20 meter weer r.a. te slaan...
  22. ...en meteen weer l.a..
  23. Na ca. 30 meter sla je r.a..
  24. Je volgt het wat slingerende paadje tussen de naaldbomen door. Wat verderop wordt het een stuk breder. Na ca. 500 meter sla je op een brede T-splitsing l.a....
  25. ...en hou je na ca. 25 meter de rechtertak van de Y-splitsing aan en ga je dalen. Na ca. 400 meter sla je op de volgende T-splitsing r.a. en daal je verder een asfaltweggetje af.
  26. Op het eind (bij huis nr. 48) sla je l.a.
  27. Je loopt al dalend Malmédy weer in en na de brug weer overgestoken te zijn loop je terug naar de kathedraal.