Wandeling Sy
Vanuit Sy een pittige ronde via Bomal - ca. 19 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Tukhut (het verblijf van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging), Rue de Luins 4, Sy. Tegenover de Tukhut is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 47 Stoumont of 48 Werbemont.

Het parcours

De route voert grotendeels over onverharde wegen en bospaadjes. Je komt een paar stevige klimmetjes tegen. Sommige paden lopen dicht langs (begroeide en daardoor niet goed zichtbare) diepe afgronden. Je komt onderweg vele fraaie doorkijkjes tegen.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en glad en is uitkijken geboden! Op enkele plaatsen kom je ook dicht aan de rand van een flinke afgrond.

De wandeling is niet zo geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Ferme de Palogne.

Het dal van de Ourthe bij Sy.

Uitzicht op het Ourthedal.

Het dorpje Sy.

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'.

Wandelboom van Sy

Wandelboom van Sy.

1. Met je rug naar de Tukhut staande sla je l.a..
  2. Je loopt door tot het spoorwegviaduct. Vlak hiervoor sla je r.a. en je steekt via een voetgangersbruggetje naast de spoorbaan de rivier de Ourthe over.
  3. Aan de overkant kom je bij een asfaltweg, waar je r.a. slaat.
  4. Je wandelt onder de spoorbrug door en volgt het betonnen pad langs de Ourthe tot aan een splitsing vlak voor huisnr. 31. Hier hou je rechts aan en bewandel je een licht stijgend pad achter een aantal vakantiewoningen langs.
  5. Vóór een huis met nr. 58 sla je r.a. een behoorlijk stijgend bospad in met wandelbord 'Chemin de Sy'. (1)
  6. Na een stuk bos kom je al snel bij weilanden/akkers. Na een vrijwel haakse bocht naar rechts met wandelbord 'Balade de Verleine' blijf je dit pad verder volgen tot aan een grote schuur bij een asfaltweggetje. Hier ga je rechtdoor en volg je het asfaltweggetje een tijdje tot een bocht naar links (er loopt hier een hoogspanningsleiding langs het weggetje). Loop de weg helemaal af tot aan een T-splitsing. Je slaat hier r.a. en loopt het gehucht Herbet binnen.
  7. Tegenover een grote boerderijpoort links met het jaartal 1852 staat aan de rechterkant wat verstopt een Mariakapelletje. Vlak hierna sla je l.a. een klein asfaltweggetje in.
  8. Het loopt dood bij huisnr. 15 (2). Passeer het huis via een klein grasveldje aan de rechterkant. Je komt hierna op een heel smal paadje dat je een tijdje wat stijgend en dalend gaat volgen. Dan sta je opeens bij een groot kruisbeeld aan de rand van een ruim 80 meter diepe 'afgrond' met een fraai uitzicht over het plaatsje Bomal (3).
  9. Loop heel even terug en vervolg het pad waar je vanaf bent gekomen. Het gaat wat dalen (verderop zelfs behoorlijk en via een soort trap). Onder aan de trap kies je voor het pad naar rechts.
  10. Je wandelt langs een overhangende rotspartij en komt uiteindelijk beneden op een pad langs de spoorbaan aan. Hier sla je r.a. en volg je de spoorbaan tot je bij het station van Bomal via een spoorwegovergang de spoorlijn naar links kunt oversteken.
  11. Neem net voor café De la Poste de eerste, licht dalende straat naar links.
  12. Je loopt nu even langs de Aisne. Je steekt niet het bruggetje over, maar neemt de straat rechts van de banketbakker (La Petite Batte).
  13. Je steekt het verderop gelegen grote kruispunt rechtdoor over (richting Manhay). Na een tiental meters sla je de eerste straat naar links in.
  14. Aan het eind van de straat sla je rechtsaf de TWEEDE weg in en je passeert op het eind een huis met de naam 'Lijsternest".
  15. Hier sla je l.a. en wandel je tot het riviertje de Aisne.
  16. Bij het riviertje sla je r.a. en volgt het pad dat o.a. langs sportvelden loopt tot je via een bruggetje de Aisne kunt oversteken.
  17. Je vervolgt het nu stijgende pad op de andere oever van de Aisne. Wat verderop kom je uit bij een bruggetje langs de berghelling. Je blijft het pad volgen. Verderop is het pad door een uitstekende rots geboord.(4) Even hierna moet je een stenen trap op met een gammele leuning. Loop het pad verder uit en neem 4 haarspeldbochten. Een stuk na de laatste haarspeldbocht staat aan de linkerkant van het pad een witte paal met witte en gele reflector. Hier ga je even steil naar links omhoog.
  18. Bij en vage splitsing hou je links aan.
  19. Je blijft het stijgende pad volgen tot een 'Belvedère'. Geniet hier even van het fraaie uitzicht. Loop daarna vanuit de Belvedère rechtuit richting asfaltweg en sla deze naar rechts in.
  20. De weg maakt even verderop een bocht naar links. Je komt verderop bij twee grote lindebomen met een bank (5). Neem hier het pad dat tussen de lindebomen door naar rechts loopt.
  21. Volg dit pad tot het eerste pad naar rechts (met een boom in het midden). Hier sla je r.a..
  22. Na een bocht naar rechts daalt het rotsachtige pad nu behoorlijk. Je negeert alle zijpaden tot je aan het eind van een weiland links een smal paadje met een betonnen trappetje ziet. Hier sla je l.a. en je loopt tegen een rots met een grot aan.
  23. Sla het sterk stijgende paadje rechts van de grot in.
  24. Je komt langs een groot houten kruis waar je even op adem kunt komen op het bankje erbij.(6) Je vervolgt het pad waarmee je net de heuvel op bent gekomen. Het blijft en hele tijd licht stijgen. loop door tot je uiteindelijk op een T-splitsing uit komt. Hier sla je r.a.
  25. Wat verderop kom je bij een weiland/akker weer bij een T-splitsing. Hier sla je r.a....
  26. ...en loop je even langs een weiland en bosrand. Ook dit pad kont uit op een T-splitsing (met bank). Hier sla je l.a....
  27. ...en volg je het bredere halfverharde pad wat bij de eerste huizen van Ozo een asfaltweggetje wordt. Je blijft deze weg door het dorp volgen tot aan de kerk.
  28. Blijf hierna de lichtstijgende weg verder volgen en verlaat het dorp weer. Net na huisnr. 4 maakt de weg een flauwe bocht naar rechts.(7) Neem hier het licht dalende pad naar links, dat tussen akkers en weilanden door loopt.
  29. Je blijft dit pad volgen tot je een doorgaande asfaltweg kruist. Steek deze over en ga rechtdoor verder het bos in. Zijpaden negerend loop je het bos weer uit en ga je verder tussen akkers en weilanden tot je op een ander breed pad uitkomt.
  30. Loop hier rechtdoor via een prikkeldraadhekje een weiland in en doorkruis dit iets schuin naar rechts.
  31. Aan de overkant verlaat je het weiland weer via een hekje. Volg het pad door het bos tot je uit komt bij een zwart smeedijzeren hekwerk. Je loopt rechts van dit hekwerk verder.
  32. Aan je linkerhand heb je nu wat verscholen een prikkeldraad hekwerk. Aan het eind hiervan sla je scherp naar links en begin je met een flinke afdaling.
  33. Je komt uit op een asfaltweg.(8) Vanaf dit punt kun je even een uitstapje maken naar een fraaie rotspartij met adembenemend uitzicht! Daarvoor volg je de asfaltweg een paar honderd meter naar links. Na een bocht naar links zie je in de verte een groot bord (Provincie Luxemburg). Even voorbij dit bord is het uitzichtpunt. (9) Hierna loop je weer terug naar de plek waar je op de asfaltweg bent gekomen. (8)
  34. Klim hier naar links de vangrail over en sla het dalende paadje in.
  35. Bij een T-splitsing sla je l.a. en loop je door het beekdal van de Lembrée.
  36. Je loopt door tot op een asfaltweggetje (net na huisnr. 3 links). Hier sla je l.a....
  37. ...en net voorbij een kruisbeeld (let op!) vrijwel meteen weer r.a. tussen twee bomen door.
  38. Je krijgt nu een behoorlijk steil pad omhoog dat naar de ruïne van 'Chateau de Logne' voert. Hier kun je even op adem komen en genieten van deze plek. Vanuit de richting waar je gekomen bent ga je verder via een halfverhard weggetje omlaag.
  39. Als je dit weggetje helemaal bent uitgelopen kom je uiteindelijk bij Ferme de Palogne. (10) Vervolg de weg verder tussen de tennisbanen en het parkeerterrein. Via een bruggetje steek je het riviertje de Lembrée over. Je blijft de weg volgen tot het een bocht naar links maakt. (11)
  40. Hier gaat een pad scherp links omhoog (gemarkeerd met een rood-wit GR teken). sla dit pad in.
  41. Verderop zal het behoorlijk steil gaan stijgen. Op een gegeven moment maakt het pad een scherpe bocht naar rechts. In deze bocht kunt u ook rechtdoor! Neem dit nog sterker stijgende pad (bijna een holle weg).
  42. Op het eind hiervan gaat het pad naar links verder (nog steeds rood-wit gemarkeerd). Blijf dit pad een kleine 1500 meter hoog boven de Ourthe volgen tot aan een asfaltweg. Ga bij die weg l.a....
  43. ...en waar hij even later een bocht naar rechts maakt (bij een bank) loop je rechtdoor een bospad in (met wandelbord Sentier des Crêtes nr. 100). Verderop daal je via wat haarspeldbochten af naar Sy. Via een betonnen trapje kom je op een asfaltweg die je naar links in slaat.
  44. Je volgt de weg, die onder de spoorbaan doorloopt, en je bent na ca. 300 meter weer bij je vertrekpunt aangekomen.