Sy-Bomal-Sy
Op bezoek bij de 'Mega-Maagd' van Werpin - ca. 21 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

École Libre Fondamentale d'Amonines, Route de Beffe 12, Amonines. Parkeren kun je in de buurt van de school.

Dichtst bijgelegen snelweg: E25 - Afslag 49 Manhay.

Het parcours

Het eerste deel van de wandeling loop je voornamelijk over halfverharde wegen en boswegen. Het tweede gedeelte loop je veel over rustige landweggetjes. Op sommige plaatsen kan de route erg modderig zijn en in het najaar kunnen de paden in de bosgebieden moeilijk zichtbaar zijn.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand, en het behoorlijk dalen en stijgen, voor de wat meer geoefende wandelaar. Er zitten wat 'avontuurlijke' stukjes in.

De wandeling is geschikt voor honden mits aangelijnd.

Routebeschrijving

De maagd van Werpin.

De toeristische spoorbaan bij Blier.

De omgeving van Wy.

1. Met de rug naar de school sla linksaf de Route de Beffe in.
  2. Neem op de T-kruising de weg naar links (Rue de Dochmps).
  3. Bij de volgende Y-splitsing houd je rechts aan en steek de spoorbaan over.
  4. Na een bocht naar rechts sla je het eerste bospad links in.
  5. Verderop in het bos maakt het pad een bocht naar rechts en loop je nog wat verder. LET OP! Voor je zie je een stuk met jongere aanplant (1). Ca. 20 meter voor deze jongere aanplant (en met rechts een grote spar) sla je l.a. een wat moeilijk zichtbaar en licht stijgend pad in.
  6. Dit volg je zo goed mogelijk. Boven loop je langs een bosrand en wat verderop kom je langs een vervallen 'Hochsitz'.(2) Het pad maakt een bocht naar rechts en gaat het bos in. Op het eind sla je bij een T-splitsing en voor een weiland l.a..
  7. Na een golfplaten schuur sla je het eerste pad scherp links in, dat eigenlijk 'verboden' is.
  8. Je gaat nu afdalen en ziet in de verte het kasteel van Blier liggen. Op een 3-sprong sla je scherp r.a. een smal paadje tussen jonge dennen (je loopt dus eigenlijk terug) in (Dit kan erg modderig zijn na een regenperiode).(3)
  9. Op een T-splitsing met een huis met kruis sla je l.a..
  10. Je steekt de spoorbaan en het riviertje de Aisne over en bij de voorrangsweg sla je r.a..
  11. Waar de voorrangsweg een bocht naar rechts maakt sla je de eerste weg naar links in en begin je met een lange stijging.
  12. Op een T-splitsing sla je r.a..
  13. Bij een eenzaam liggend huis met daar tegenover een kapelletje sla je schuin l.a..(4)
  14. Op de kruising even verder sla je l.a..
  15. Een stuk verderop steek je een verharde weg over en wandel je richting Wy. In Wy sla je op een T-splitsing l.a..
  16. Direct na het kerkje neem je het pad naar rechts.
  17. Verderop kom je bij een omgekapt stuk bos. Op het eind daarvan en vlak voor de bosrand sla je r.a..(5)
  18. Je gaat even verderop met een bocht naar links een naaldbos in, dat wat verder overgaat in een loofbos. Je daalt langzaam af richting een beekje (dat je aan je linkerhand houdt). Verderop steek je een klein zijbeekje over en vervolg je het pad rechtdoor. Bij een weg aangekomen sla je l.a..
  19. Bij een camping sla je l.a. en steek je het beekje via een bruggetje over.
  20. Na de camping sla je op een T-splitsing met een kruis (gedenkteken voor een Amerikaanse Korporaal) l.a. de voorrangsweg op.
  21. Je negeert de eerste weg naar links en blijft de weg vervolgen tot je in Werpin komt. In Werpin sla je op het kerkplein l.a..
  22. Vlak voor het 'beeldje' van de Maagd van Werpin sla je l.a. (je loopt dus vlak langs het beeldje en de kapel).
  23. Op een Y-splitsing hou je rechts aan...
  24. ...en na huisnr. 44 blijf je voorlopig het stijgende asfaltweggetje een heel eind volgen tot een Y-splitsing. (waar electriciteitskabels naar links gaan) Hier neem je de rechtertak en daal je verder.
  25. Op een brede T-splitsing aan het eind van het weggetje sla je r.a..
  26. Je slaat de tweede weg naar links in (net na een nieuw woonwijkje en voor huis nr. 75) en gaat wat afdalen.
  27. Waar een weg scherp van links komt (9) loop je nog even rechtdoor en na ca. 20 meter sla je l.a.. (een stijgend weggetje met een bordje '3 ton')
  28. Op een T-splitsing sla je l.a.
  29. Voor een kapelletje sla je weer l.a. en blijf je de voorrangsweg een tijdje volgen.
  30. Bij een parkeerplaats aangekomen loop je die op en sla je op het eind l.a..(10)
  31. Je loopt door (alle zijpaden negerend) tot aan een asfaltweggetje. Hier sla je r.a..
  32. Na een tijdje begin je te dalen en loop je langs de kerk Amonines binnen. Bij de voorrangsweg (Route de Beffe) sla je l.a. en even verder zie je de school weer.