Sy-Bomal-Sy
Een bijzondere brouwerij als slotaccoord - ca. 16 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Auberge Le Randonneur, Rue Abbé Dossogne nr. 25, Hockai. Parkeren kun je in de buurt van de kerk van Hockai.
Overnacht je in de Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps- Hockai.
Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
Le Randonneur in Hockai.
La Petite Roer in Sourbrodt. (17 km)

Het parcours

Tot voorbij Francorchamps loop je over het algemeen over hele rustige asfaltwegen. Daarna krijg je smalle (soms modderige) onverharde paadjes, halfverharde paden en grazige brandgangen onder je voeten. Je hoeft nergens echt stevig te stijgen of te dalen.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand door iedereen die goed ter been is te lopen. Enige wandel- en kaartleeservaring is echter wel vereist!

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Karakteristieke Ardense boerderij onderweg

Karakteristieke Ardense boerderij onderweg.

Het dorpje Ster.

Het begin van het pad langs de Hoëgne bij Pont Belleheid.

Het pad langs de Hoëgne bij Pont Belleheid.

Let op! Dit is een lijnwandeling. Er bestaat wel een mogelijkheid om opgehaald te worden en teruggebracht te worden naar Le Randonneur.(€ 5.-- p.p, met een minimum van €10,-) Verdere informatie kun je bij Auberge Le Randonneur krijgen.

1. Met je rug naar Auberge Le Randonneur loopt je rechtsaf naar de Rue Abbé Dossogne. Hier sla je L.A..
  2. Bij de T-kruising steek je R.A. slaand de brug over de voormalige spoorbaan over.
  3. Bij de kerk loop je rechtdoor.
  4. Bij een Y-splitsing aangekomen neem je de rechter tak. Je blijft deze weg volgen, zijwegen en -paden negerend. Na zo’n 900 meter ga je onder de snelweg A27 door.(1) Je blijft rechtdoor de weg vervolgen. Aan het eind kom je bij een T-splitsing. Hier sla je L.A..(richting Auberge Francopole)
  5. Meteen na het bruggetje sla je schuin naar rechts een dalend weggetje in.
  6. Bij een kruising met een bankje wandel je Rechtdoor en daarna negeer je paden links tot je op een Y-splitsing komt met een bordje ‘verboden voor wandelaars’. Hier houd je links aan en ga je stijgen.(2)
  7. Bij een volgende Y-splitsing hou je weer links aan (rechts is privé-gebied). Na ca. 25 meter sla je op een kruising (met links voor je een gekapt gebied) R.A..
  8. Op een kruising wandel je Rechtdoor Op de volgende T-splitsing sla je L.A..
  9. en bij een 2 kruisingen van boswegen loop je 2x Rechtdoor. Na een bocht naar rechts op een Y-splitsing sla je scherp L.A....
  10. ...en op de volgende Y-splitsing sla je R.A..
  11. Wat verderop kruis je een smal beekje.(3) -Let op!! Je gaat nu een kleine 200 meter struinen en probeert je voeten daarbij droog te houden: Net voor het beekje sla je R.A. en blijf je zo veel mogelijk het beekje volgen tot je op een bredere beek stuit, de l'Eau Rouge. Zoek hier zo dicht mogelijk in de buurt een plek om hem over te steken.
  12. Aan de overkant sla je L.A. en volg je een smal paadje langs de beek tot je na ca. 200 meter een omgevallen boom ziet met een grote wortelkluit.
  13. Nu moet je even goed zoeken: rechts gaat een grazig pad naar boven. Het is in het begin wat moeilijk te zien door omgevallen bomen. Dat pad moet je in. Bovenaan kom je op een T-splitsing. Hier sla je R.A.(4)
  14. Je negeert zijpaden en blijft verder stijgen tot aan een brede halfverharde weg. Hier sla je R.A....
  15. ...en ca. 50 meter verder sla je L.A..
  16. Bij een kruising van paden loop je Rechtdoor en bij een Y-splitsing hou je rechts aan.
  17. Je komt bij de drukke N62 die je recht oversteekt. Je loopt Méiz (Mé) in. Op een kuising met een rode brievenbus wandel je Rechtdoor
  18. Op de T-splitsing aan het eind van de weg sla je R.A..
  19. Op de kruising (bij huisnr. 21) sla je L.A. de Chemin de la Bouverie in.(5)
  20. Op dit kruispunt staat ook een oude stenen grenspaal. Bij een drukke voorrangsweg (de N68) sla je L.A. en net voor de bushalte steek je de weg over.
  21. Je loopt Rechtdoor onder een spoorwegviaduct door. Je wandelt verder Rechtdoor (een hol weggetje) en gaat weer wat verder stijgen. Boven sla je na een hek R.A. en blijf je een stukje langs de weg lopen.
  22. Waar de weg een bocht naar rechts maakt steek je over sla je L.A..
  23. Dan wandel je Rechtdoor richting Wavreumont. Je passeert het klooster St. Remacle. Na het klooster sla je de eerste weg scherp L.A. in.(6)
  24. Je gaat de snelweg over en wandelt verder tot waar de weg een haakse bocht naar rechts maakt. Hier loop je Rechtdoor het bos in. Op een Y-splitsing hou je rechts aan en wandel je met de bocht mee.
  25. Na ca. 200 meter negeer je een pad naar rechts.
  26. Op een T-splitsing aangekomen sla je R.A. en daal je verder.
  27. Op een kruising van paden wandel je vervolgens Rechtdoor Je komt nu bij het riviertje de Warche. Op een gegeven moment kun je niet meer verder langs de Warche. Hier sla je naar rechts een stevig stijgend paadje in dat je zo goed mogelijk blijft volgen tot voor een houten huisje in het bos. Voor dit huisje sla je L.A. en loop je door tot een asfaltweggetje.
  28. Hier sla je weer L.A..
  29. Op een kruising met een grote stenen drinkbak (7) blijf je Rechtdoor wandelen tot je bij de snelweg komt. Je loopt met de bocht mee naar links en wat verderop ga je de snelweg onderdoor. Je slaat de eerste weg scherp L.A. in en gaat nogmaals de snelweg onderdoor.
  30. Je steekt via een brug de Warche weer over en wandelt Rechtdoor naar Bellevaux. Na een roodstenen huis sla je L.A. en zie je brasserie de Bellevaux al liggen, waar een lekker biertje op je staat te wachten!