Sy-Bomal-Sy
Sy - Durbuy - Bomal: een pittig rondje - ca. 25 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Tukhut (het verblijf van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging), Rue de Luins 4, Sy. Tegenover de Tukhut is ruim voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 47 Stoumont of 48 Werbemont.

Het parcours

De route voert grotendeels over onverharde wegen en bospaadjes. Onderweg is het in de buurt van de plaatsen flink stijgen en dalen. Je komt onderweg vele fraaie doorkijkjes tegen. Durbuy en Bomal zijn leuk om te bekijken.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de meer geoefende wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours erg modderig en glad en is uitkijken geboden!

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Bijenkasten tussen Sy en Durbuy

Bijenkasten tussen Sy en Durbuy.

Uitzicht op Durbuy.

Uitzicht op het Ourthedal.

Wandelboom van Sy

Wandelboom van Sy.

Het dorpje Sy.

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'

Een van de vele fraaie doorkijkjes vanaf de 'Rocheaux Corneilles'.

1. - Met je rug naar de Tukhut staande sla je l.a..
  2. Vlak voor de spoortunnel sla je r.a. en steek je via een voetgangersbrug de Ourthe over.
  3. Aan de overkant ga je op de asfaltweg (met je gezicht naar de rivier) l.a. (richting Verlaine).
  4. Neem het eerste bospad schuin links omhoog (net voor je rechts van de weg het eerste huis tegenkomt).
  5. Loop het pad helemaal af tot een asfaltweggetje (bij een huis). Sla hier l.a. en volg de weg verder omhoog.
  6. Op een T-splitsing sla je l.a. en stijg je verder.
  7. Net voor een grasveldje met een kruis en een blauw Mariabeeldje in een glazen kastje sla je r.a..
  8. Iets verder wordt het asfaltweggetje een karrenspoor dat blijft stijgen. Op een asfaltweggetje aangekomen sla je l.a. en stijg je verder.
  9. De eerste weg rechts negeer je, maar wel het volgende gravelpad naar rechts wat even later een smaller bospaadje wordt.
  10. Waar dat pad (na ca. 150 m) een bocht naar rechts maakt sla je een heel smal paadje (al snel een 'junglepad') naar links in.
  11. Wat verder begint het te dalen en verlaat je heel even het bos om een klein dalletje over te steken. Aan de andere kant ga je weer even stijgend het bos in en loop je weldra nog steeds stijgend tussen weilanden/akkerland. Uiteindelijk kom je uit op een asfaltweg. Hier sla je r.a..
  12. Na ca. 25m volg je niet langer de (naar links afbuigende) asfaltweg, maar loop je r.d. een onverhard pad in.
  13. Dit stijgende pad blijf je voorlopig volgen tot je uiteindelijk op een soort kruising met een bank uitkomt. Hier sla je r.a....
  14. ...en vrijwel meteen weer l.a..
  15. Als je op een T-splitsing uitkomt sla je l.a..
  16. Na huisnr. 13 wordt het weggetje halfverhard, gaat wat dalen en komt uiteindelijk op een brede asfaltweg uit. Hier sla je l.a.(blijf links lopen)
  17. Na zo'n 100m (vrijwel in de bocht naar rechts) steek je over en sla je (vlak na een 'hekwerk' van beton en ijzer een dalend onverhard paadje in.
  18. Blijf dit dalende pad helemaal volgen (zijpaden negerend) tot je bij een hek voor een weiland uitkomt. Loop via een smal doorgangetje dit weiland in en loop zoveel mogelijk aan de linkerkant tot je bij een klein beekje aankomt. probeer hier ergens droog over te steken en ga een flink stijgend en met GR-tekens gemarkeerd paadje tegen de de boshelling in.
  19. Bij een T-splitsing sla je r.a. (na een paar honderd meter zie je de GR-tekens weer)
  20. Loop door tot je op een T-splitsing bij een akker komt. Hier sla je l.a..
  21. Als je uitkomt op een asfaltweggetje sla je r.a....
  22. ...en na ca. 100m op een soort Y-splitsing l.a..
  23. Je bent nu in het gehucht Warre. Volg deze straat tot (rechts) huisnr. 55. Ga meteen na dit huis iets dalend r.a..
  24. Al vrij snel sla je op een T-splitsing r.a....
  25. ...en even verder weer op een T-splitsing l.a.(nog steeds GR-tekens)
  26. Volg deze weg tot hij een bocht naar links maakt. Ga hier r.d. een licht stijgend paadje met GR-tekens in.
  27. Na ca. 50m hou je links aan en sla je een breed halfverhard pad in.
  28. Dit pad (met GR-tekens) volg je tot je na een kapelletje op aan asfaltweg aankomt. Sla hier r.a....
  29. ...en iets verder op de T-splitsing l.a. richting Durbuy.
  30. Blijf zoveel mogelijk links lopen. Verderop kun je via een P-plaats of over het grasveld langs de Ourthe doorlopen tot aan de brug in Durbuy. Steek de brug over.
  31. Na de brug sla je meteen l.a..
  32. Je komt bij een waterpartij met fontein aan. Sla hier r.a. en volg deze weg over het grote parkeerterrein.
  33. Links achterin op de parkeerplaats en een klein stukje voor een minigolfbaan zie je tegen de steile helling een beukenhaag. Tussen deze haag en de berghelling ligt een pad verstopt. Het gaat onder een betonnen poortje door. Je gaat dit stijgende pad op dat even verder een flinke trap wordt. Boven kom je weer bij een betonnen poortje. Net voor dit poortje ga je r.a....
  34. ...en meteen weer l.a. (dus over het poortje heen)
  35. Je volgt nu het naar links buigende smalle bospad totdat het eindigt boven de waterpartij. Loop langs hetzelfde pad weer helemaal terug tot het laatste betonnen poortje. Sla voor het poortje l.a....
  36. ...en daarna r.a. een breed half verhard weggetje in.
  37. Een aantal meters verder sla je op een Y-splitsing l.a. en stijg je verder.
  38. Een eind verderop steek je een asfaltweg over en vervolg je het stijgende halfverharde pad (langs een zendmast). Uiteindelijk kom je weer op een asfaltweggetje uit. Hier sla je r.a. en volg je verder het dalende weggetje helemaal tot aan de kerk in Barveaux.
  39. Je vervolgt je weg links van de kerk. (richting o.a. Aywaille)
  40. De straat stijgt licht en komt uit op een Y-splitsing. Hier sla je r.a. (richting o.a. Samrée 23)
  41. Als je deze straat verder vervolgt kom je uiteindelijk bij het station van Barveaux. Steek de spoorbaan over en sla meteen l.a..
  42. Na 500m maakt de weg een bocht naar rechts. Net na de bocht sla je l.a. een doodlopende weg in.
  43. Net voor de weg onder een spoorviaduct gaat ga je min of meer r.d. een smal halfverhard paadje in.
  44. Wat verderop kom je bij een vervallen boogbruggetje over een beekje. Dit passeer je en het bosweggetje wordt een onregelmatig stenen pad en begint te stijgen. Volg dit pad tot het eerste pad naar links. Ga hier schuin l.a..
  45. Eerst loopt het pad nog redelijk vlak, maar verderop begint het te stijgen. Loop het pad helemaal af tot aan een asfaltweggetje. Ga hier l.a..
  46. De weg maakt bijna meteen weer een bocht naar links. Ga in deze bocht r.d..
  47. Eerst is het een asfaltweggetje, maar al snel een halfverhard pad. Volg dit pad tot aan het einde van de weilanden. Sla hier l.a. een wat dalend pad in.
  48. Na zo'n 25m (op een vage splitsing) blijf je r.d. lopen (rood/witte GR-tekens gemarkeerde pad) en ga je stevig stijgen. Volg dit pad tot aan een weiland. Sla net voor het weiland r.a..
  49. Je volgt het smalle pad langs het weiland. Op het eind van het weiland ga je weer stevig stijgend het bos in tot je bijna op het hoogste punt bij een soort 'Joch' komt. Net voor deze plek sla je l.a. een steil (rood/wit gemarkeerd) paadje in.
  50. Je volgt dit pad tot je boven op de kam van de berg uit komt. Dit pad blijf je op hoogte volgen en je komt onder een hoogspanningsleiding door. Op een groot open stuk (vrijwel op het eind van de bergkam) sla je r.a. en daal je min of meer langs de bosrand af (ook nog een stukje met de bocht mee naar rechts)
  51. Aan de linkerkant van het (gekapte) veld zie je links een pad lopen. Daar loop je naar toe en op het onverharde pad sla je r.a..
  52. Even verder op kom je weer bij een open (gekapt) stuk. Hier sla je haaks l.a. en verlaat de de rood/wit gemarkeerde route.
  53. Je blijft de bosrand helemaal volgen tot je bij een belvedère aankomt. Je neemt van hier het smalle pad, dat in de looprichting langs de belvedère verder gaat. Je hebt het goede pad te pakken, als het even verder over de rug van de berghelling heel steil begint te dalen. Na een 'haarspeldbocht' naar rechts daalt het pad iets minder steil en komt tenslotte uit op een asfaltweggetje. Ga hier l.a. en volg het dalende weggetje tot bij de kruising met de eerste bebouwing van Bomal.
  54. Wandel r.d.. tot een doorgaande asfaltweg (T-splitsing) in Bomal. Hier sla je l.a. en steek je wat verderop de (drukke) weg Aywaille - La Roche over.
  55. Op de daaropvolgende Y-splitsing hou je links aan (Rue de Fleurie).
  56. Je komt uit bij de brug over de Ourthe. Steek de brug over en sla meteen l.a. een dalend weggetje in.
  57. Meteen onder aan de afdaling is een betonpad dat langs de rivier loopt. Sla hier l.a. wandel onder de brug door en volg het pad verder langs de rivier tot er verder (links) een doorgang in de spoordijk zit.
  58. Dit is de afwatering van een beekje en er kan dus water in staan. Loop door deze tunnel naar de andere kant van de spoorbaan. Na het talud opgeklauterd te zijn wandel je r.d. langs een informatiebord.
  59. Je volgt nu een stevig stijgend pad tot huisnr. 15. Hier sla je l.a..
  60. Dit straatje gaat tussen een paar huizen door en komt uit op een asfaltweggetje. Hier sla je r.a....
  61. ...en zo'n 150m verder ga je met de weg mee l.a..
  62. Je blijft dit nog steeds stijgende weggetje gewoon volgen. Kort na een kruisbeeld (rechts) volgt er een scherpe bocht naar rechts. Zo'n 25 meter na deze bocht is er een pad links. Dit pad ga je in.
  63. Het paadje daalt licht en loopt tussen akkers en weilanden door. Op dit stukje ben je op de heenweg naar Durbuy ook geweest. Je steekt ook weer het kleine dalletje van de heenweg over. Aan de andere kant ga je weer het bos in. Je negeert verderop het pad dat van rechts komt en loopt wat met de bocht mee naar links. Je komt uit op een halfverhard pad. Hier ga je iets naar links, maar meteen weer rechts een dalend pad in.
  64. Het dalende pad wordt verderop een asfaltweggetje. Aan het einde kom je op een doorgaande weg uit. Hier sla je r.a.. (10 meter verder staat rechts een kapelletje)
  65. Negeer zijwegen maar ga gewoon r.d. de Chemin de Puits in. Hier sla je l.a. en volg je deze straat tot net voorbij een bushalte de eerste straat l.a..
  66. Deze straat komt uit op de Place Vendôme en hier neem je de eerste licht dalende straat naar r.a..
  67. Dit is de Chemin de Sy. Deze verder dalende weg loop je helemaal af tot je tenslotte bij de grote spoorbrug over de Ourthe aan komt. Je steekt de rivier via de voetgangersbrug langs het spoor weer over. Bij een asfaltweggetje sla je l.a. en na een paar honderd meter ben je weer terug op het startpunt van de wandeling.