De wandeling Les Avins
Door de Luikse Condroz naar kasteel Modave - ca. 18,5 km .
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De kerk van Vyle-et-Tharoul. Bij de kerk is voldoende parkeergelegenheid

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 48 Werbemont; A4 - Afslag 20 Ciney

Het parcours

Het begin en het eind van de route lopen door bosgebied, waar zo nu en dan stevig gestegen of gedaald moet worden. Het middengedeelte voert door enkele dorpjes en voor een groot deel door open agrarisch gebied. Sommige delen van de route kunnen tijdens of na regenweer zeer modderig zijn.

De zwaarte

De wandeling is niet echt zwaar te noemen, maar is door zijn lengte voor de wat ervaren wandelaars.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Het kerkje van Vyle et Tharoule

Het kerkje van Vyle et Tharoule.

Vyle-et-Tharoul

Vyle-et-Tharoul.

Het kasteel van Saint Fontaine

Het kasteel van Saint Fontaine.

Vyle-et-Tharoul

Vyle-et-Tharoul.

Het kasteel van Modave

Het kasteel van Modave.

1. - Met de rug naar de kerk van Vyle-et-Tharoul ga je even rechtdoor de Grande Route op en je slaat bij de eerste gelegenheid R.A. de Rue du Ruisseau in.
  2. De weg brengt je bij een beek, sla L.A. een smal pad langs de beek in.
  3. Via een stenen brugje steek je de beek over. Ca. 25m voorbij het brugje neem je het eerste pad R.A..
  4. Op het kruispunt rechtdoor, een vlakke weg die beneden het bos in loopt. Bij een splitsing is de rechtse weg verboden, je neemt hier dus links (1)
  5. De weg wordt een zeer mooi pad en stijgt door het bos. Uiteindelijk kom je boven bij de bosrand. Hier komt een bosweg van links maar jij loopt het bos uit. Je volgt hier een weg langs de bosrand die je prachtige uitzichten biedt op het Plaine Baleine. Na 600m langs de bosrand kom je bij een kapelletje op een betonweggetje, een uitgelezen uitkijkplaats. L.A..
  6. Na 50m verlaat je de betonweg en je slaat R.A. in een kiezelweg tussen akkers. De weg brengt je na 600m bij de bosrand, onderweg verandert hij in een grasweg. Op het einde volg je even de bosrand naar rechts en dan draai je L.A. het bos in.
  7. Het pad loopt eerst langs een zone met chalets, wordt dan hol en stijgt, wordt vervolgens weer vlakker en loopt dan het bos uit. Bij een open zone ga je rechtdoor langs de bosrand. Je komt bij een grote kruising met een dikke eik met het bordje ‘proprieté privé. (2) Hier sla je L.A..
  8. Bij een grote Y-splitsing op het eind hou je rechts aan.
  9. Na een klimmetje daalt de weg af naar de bosrand. Je blijft op dit gedeelte steeds op de hoofdweg. Je loopt het bos uit. De weg steekt de Ruisseau d’Ossogne over en stijgt dan naar een asfaltweg.
  10. Je daalt over asfalt af tussen het kasteel en de kasteelvijver. Voorbij de vijver draai je met de hoofdweg naar rechts. (3)
  11. De wandeling steekt het wad niet over, maar volgt een weg links van de beek. De weg loopt langs enkele vijvers. Voorbij de laatste vijver kom je bij een toegangshek, hier sla je L.A. een weg langs een bosrand in.
  12. De weg stijgt en leidt je naar de N636. Steek deze gevaarlijke weg over en volg aan de overkant de bosweg.
  13. Deze weg stijgt door het bos, je let niet op de onduidelijke zijwegen. Ongeveer 600 meter voorbij de N636 eindigt de weg op een T-kruispunt. Hier sla je L.A. een brede bosweg in.
  14. Je blijft meer dan een kilometer lang deze vlakke bosweg volgen. Wanneer de weg het bos uitloopt volg je de weg langs de bosrand. Wanneer het bos aan de linkerkant stopt, verlaat je de veldweg: je neemt hier links een graspad dat langs de rand van het naaldbos loopt.(4)
  15. Bij het einde van het bos moet je even door een koeienweide. Via een draaipoortje kom je op een betonweggetje. Slechts even volg je de weg naar links want je neemt vrijwel onmiddellijk de brede veldweg rechts.
  16. Na tien minuten kom je bij een opvallende linde met kleine blaadjes. Bij de linde verlaat je de veldweg langs de rechterkant: bij een betonnen elektriciteitsmast begint een soms overgroeid pad tussen twee akkers.
  17. Wat verder loopt het pad langs de rechterrand van de linkse akker. Het pad leidt naar een klein betonweggetje. (5) Schuinrechts oversteken en aan de overkant neem je een brede weg die naar het bos toeloopt.
  18. In het bos volg je de brede weg verder. Net na een bocht naar links verlaat je de weg en kies je rechts een bospad.
  19. Je moet nu gedurende anderhalve kilometer dezelfde richting aanhouden. Onderweg wordt de weg steeds breder en beter begaanbaar, je let niet op de vele zijwegen. Waar de weg afbuigt naar rechts opent het bos zich aan de linkerkant en krijg je zicht op een huis beneden in de vallei van de Hoyoux. Hier verlaat je de brede weg en zoek je aan de linkerkant een graspad dat naar de vallei afdaalt.(6)
  20. Beneden volg je een asfaltweggetje naar links en wat verder sla je R.A., langs een slagboom, in een verharde weg. Je steekt de Hoyoux over en je slaat R.A. een klein asfaltweggetje in.
  21. Het asfaltwegje stijgt. Waar een kanaaltje met kasseien over de weg loopt moet je goed opletten: 25 wandelpassen verder stijg je links het bos in langs een zeer smal, steil en niet bewegwijzerd pad. We bedoelen dus niet het GR-pad, dat wat verder ook links het bos ingaat.(7)
  22. Het pad brengt je snel over rotsen waar je een mooi uitzicht hebt over de vallei. Het pad draait dan naar rechts en komt op een goed bospad; L.A. hier.
  23. Wat verder kom je bij de kasteelmuur van het kasteel van Modave. Je blijft langs de kasteelmuur lopen tot je, na 700m op een monumentale beukendreef naar het kasteel komt. Loop links naar de ingang van het kasteel.
  24. Bij de toegangspoort tot het kasteel volg je de kasseiweg naar rechts, langs het kasteel.
  25. Bij het einde van de gebouwen sla je L.A....
  26. ...en wat verder, ter hoogte van een smeedijzeren hek, R.A..
  27. Je loopt nu op een mooi bospad hoog boven de Hoyoux. Een paar honderd meter verder komt er een smal pad van rechts maar je gaat rechtdoor. Snel hierna laat je nog een bosweg rechts liggen maar enkele meters verder sla je wel scherp R.A. een dalend pad in dat over rotsjes en boomwortels loopt.
  28. Beneden kom je weer bij een hek van het kasteeldomein. Steek hier de weg en de rivier over en sla dan onmiddellijk R.A. een smal pad in.
  29. Het pad loopt eerst langs rotsen en verder tussen het bos en een onderhouden grasveld. Het pad eindigt bij de N636. (8) Je laat de brug over de Hoyoux rechts liggen en je steekt de rijweg over om aan de andere kant een asfaltwegje op te gaan.
  30. Na enkele tientallen meters verlaat je de weg en je slaat L.A. een teruglopend en stijgend pad in.
  31. Het pad klimt door het bos. Na een halve kilometer stijgen kom je boven bij de bosrand. Je volgt hier een weg naar links.
  32. Je komt even langs wat huizen. Een paar honderd meter voorbij de huizen eindigen rechts de weiden: hier sla je R.A. een pad in langs de bosrand.
  33. Even verder draait dat pad naar links en loopt het bos in. Daarna kom je in een zone met lage begroeiing. Weer bij het bos gekomen kom je bij een groot kruispunt van boswegen met een grote beuk. Je neemt hier het gemarkeerde pad naar rechts.
  34. Dit prachtige pad daalt. Negeer het eerste pad naar rechts maar sla het tweede pad naar rechts omlaag in. Je komt weer bij het stenen brugje van het begin van de wandeling. Sla bij het eind van de beek R.A. en loop de stijgende straat in.
  35. Sla op het eind L.A. en je komt weer bij de kerk uit.