De wandeling Sourbrodt
Via bossen en rivierdalen naar een heus 'château' (ca. 17,5 km )
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De kerk 'Saint Wendelin' in Sourbrodt. Parkeren kan bij de kerk.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
La Petite Roer in Sourbrodt. (< 1 km)
Le Randonneur in Hockai. (13 km)

Het parcours

In het begin en op het eind wandel je over rustige asfaltwegen door de plaatsen Ovifat en Sourbrodt. In het middelste gedeelte van de wandeling krijg je halfverharde en onverharde wegen te bewandelen. Je loopt door de mooie dalen van enkele riviertjes naar kasteel Reinhardstein (dat je eventueel kunt bezichtigen). Je kunt ook nog even een uitstapje maken naar de stuwdam bij Robertville.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand, en het hier en daar behoorlijk stijgen en dalen voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

B&B La Petite Roer

La Petite Roer DE B&B in de buurt waar ik graag kom.

Wilde narcissen langs het riviertje de Rur.

Het dal van de Bayehon.

Kasteel Reinhardtstein'.

Kasteel Reinhardtstein.

1. met je rug naar de kerk sla je R.A..
  2. Op de kruising van 4 wegen ga je L.A.. (Rue du Bouvier)

• Overnacht je bij de B&B 'La petite Roer' volg je het onderstaande:
    • Met je rug naar het B&B sla je L.A..
    • Op de T-splitsing sla je R.A..
    • Op de kruising wandel je L.A.. (Rue du Bouvier)

3. Op een vijfsprong sla je de tweede weg van links in (je loopt dus min of meer R.D.). Wat verderop wandel je met de bocht mee naar links.
  4. Op een kruising wandel je de tweede straat van rechts in (Rue d’Averscheidt). Je loopt dus ook weer vrijwel R.D..
  5. Op de volgende kruising sla je L.A.. (Chemin des Champs) Je steekt nu de N676 over (let op!!) en slaat het pad in dat schuin naar rechts loopt.(1)
  6. Je blijft dit hoofdpad volgen (zijpaden naar rechts negerend) tot je bij een Y-splitsing komt. Hier neem je het brede pad naar links. (de rood/wit gemarkeerde GR-route gaat hier niet in)
  7. Je hebt nu naaldbos links van je. Na een bocht de zijpaden naar rechts negeren en verderop ook twee paden naar link negeren. Het hoofdpad zoveel mogelijk blijven volgen. Bij een Y-splitsing in een naaldbos links aanhouden.
  8. Zijpaden negeren tot aan een kruising met een grindpad. Hier L.A. slaan.
  9. Op volgende kruising R.D., pad naar links negeren.
  10. Op Y-splitsing een grazig afdalend pad naar rechts nemen.(2)
  11. Beneden bij halfverhard pad en bankje en voor het riviertje de Bayehon L.A. slaan. Dit is een mooie pauzeplek.
  12. Volg verderop het riviertje met de bocht mee naar rechts. Je komt nu een aantal bruggetjes tegen, waardoor je het riviertje telkens op een andere oever volgt. Bij een grote stenen brug en een asfaltweg steek je de asfaltweg over (dus niet de brug overgaan) en wandel je R.D. een halfverhard pad in.
  13. Je blijft het riviertje volgen. Bij Moulin de Bayehon wandel je R.D. langs de slagboom.(3)
  14. Je passeert drie bruggetjes. Bij een vierde bruggetje bij een grote T-splitsing met bankje (even zoeken) sla je L.A..
  15. Bij een informatiebord sla je L.A. een bruggetje over en nu kom je in het dal van de Warche.
  16. Je volgt het pad (wat verderop) langs de Warche en loopt helemaal door tot een Y-splitsing. (4) Hier sla je L.A. steil omhoog richting Reinhardstein. (rood/witte GR-tekens)
  17. Het eerste pad naar links negeer je en je loopt het tweede pad naar links in. Wat verderop neem je (al klauterend) het pad naar rechts en ga je even lekker stijgen. Op een T-splitsing sla je R.A..
  18. Je volgt dit pad tot op een T-splitsing met rechts het eerste ijzeren toegangshek tot kasteel Reinhardstein. Je slaat L.A., of....

• Uitstapje naar de stuwdam van Robertville (ca. 2 km):
    • Steek R.D. lopen het asfaltweggetje en het houten bruggetje over en volg de rood/wit markeringen van de GR. Op een T-splitsing sla je L.A een smal paadje in.
    • Je wandelt nu alsmaar R.D. zijpaden negerend tot je tenslotte bij de dam van Robertville bent aangekomen.
    • Aan de andere kant van de dam is op de P-plaats een kleine horecagelegenheid (kiosk) die echter niet altijd open is.
    • Loop via dezelfde weg weer terug naar kasteel Reinhardstein en vervolg je route.

19. Je volgt deze langzaam stijgende weg alsmaar R.D. Je passeert links de grote P-plaats van het kasteel en verderop rechts een kapel. De weg slingert tussen een aantal huizen door. Op een ongelijke kruising (5) sla je R.A....
  20. ...en gelijk weer L.A.. (Rue des Duhons)
  21. Op een schuine T-splitsing sla je L.A..
  22. Op een kruising bij huisnr. 2 wandel je R.D. Wat verder loop je met de bocht mee naar rechts. Op een ruime viersprong sla je de brede hoofdweg schuin links in.
  23. Je loopt R.D. en negeert de zijstraten tot je Ovivat uit bent. Hierna sla je de eerste weg naar rechts in. (met verbodsbord voor 5 tonners)
  24. Op het eind steek je de N676 over en sla je L.A. om direct weer de weg schuin rechts in te slaan (Rue Haute).
  25. Je blijft alsmaar R.D. lopen tot een spiegel bij huisnr. 17. Hier sla je R.A. (6) (Voie des Hotes)

• Overnacht je bij de B&B 'La petite Roer' volg je het onderstaande:
    • Een eind verderop wandel je met de bocht mee naar links. Op een T-splitsing sla je L.A. en steek je een bruggetje over.
    • Als je hierna de eerste weg naar rechts in slaat kom je weer uit bij je vertrekpunt B&B La Petite Roer.

26. Een eind verderop wandel je met de bocht mee naar links. Op een T-splitsing sla je R.A..
  27. Je blijft alsmaar R.D. lopen tot je aan je linkerhand de kerk weer ziet liggen.