De wandeling Sourbrodt
Na weidse uitzichten door stille bossen en een avontuurlijk dal (ca. 19 km )
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De kerk 'Saint Wendelin' in Sourbrodt. Parkeren kan bij de kerk.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
La Petite Roer in Sourbrodt. (< 1 km)
Le Randonneur in Hockai. (13 km)

Het parcours

Het eerste deel van de wandeling loop je door weidse veengebieden naar het hoogste punt van België: Signal de Botrange. Hierna loop je via een aantal halfverharde en grazige paden door stille bossen. Tijdens het laatste deel van de wandeling kom je door een mooi en smal dalletje, waar je hier en daar wat 'avontuurlijk' doorheen wandelt. De paden langs de veengebieden en de brandgangen kunnen (zeker na een periode van regen) erg modderig en glibberig zijn.

De zwaarte

De wandeling is gezien de afstand voor de wat meer geoefende wandelaar.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

B&B La Petite Roer

La Petite Roer DE B&B in de buurt waar ik graag kom.

De Hoge Venen

De Hoge Venen.

Veenriviertje de Rur.

Kasteel Reinhardtstein.

1. met je rug naar de kerk sla je R.A..
  2. Na een bruggetje ga je de eerste weg R.A.. (Rue du Coin du Bois) Rechts ligt B&B 'La Petite Roer'

• Overnacht je bij de B&B 'La petite Roer' volg je het onderstaande:
    • Met je rug naar het B&B wandel je R.D. de Rue du Coin du Bois verder in.

3. Na het bord ‘einde Sourbrodt’ loop je R.D. (richting La Cabane). Waar de half verharde weg een bocht naar links maakt loop je R.D. Even verderop passeer je een oorlogsmonument.
  4. Je blijft het paadje, dat langs de rand van een prachtig stukje veen loopt, volgen tot aan een asfaltweg. Hier sla je R.A. en passeer je een slagboom.
  5. Je blijft een heel eind de brede en rustige asfaltweg door het bos volgen (zijpaden negerend). Bij een Y-splitsing van asfaltwegen hou je links aan.(1)
  6. Je wandelt alsmaar R.D. langs de bosrand tot een viersprong met een slagboom en een schuilhut. Hier ga je schuin L.A. het bos in.
  7. Op het eind van het pad sla je scherp L.A..(2)
  8. Wat verderop wandel je met de bocht mee naar rechts. Je blijft nu een heel eind alsmaar R.D. lopen. Eerst dwars door het veen en later langs de bosrand. Op het eind van het veel sla je R.A..

• Uitstapje naar Centre Nature de Botrange (ca. 1,5 km):
    • I.p.v. rechts af te slaan sla je L.A...
    • ...en iets verderop (na een informatiebord) weer R.A..
    • Je loopt tot de drukke N676 en steekt deze iets verder naar links bij de lantaarnpalen over.
    • Je loopt de eerste weg naar rechts in en bent na zo’n 200 meter bij het Centre Nature de Botrange.

• Loop na je bezoek via dezelfde weg weer terug naar de hoek van het veen en vervolg je route.

9. Je loopt verder langs de bosrand richting Signal de Botrange. Bij een uitkijkplateau slaje L.A. en iets verder steek je de drukke N676 over.
  10. Je slaat L.A en loopt voor het restaurant langs.
  11. Direct na het restaurant sla je. R.A. (Je bent op het hoogste punt van België – 694 m. Als je het kleine trapje wat hier staat nog op gaat kom je precies op een hoogte van 700 m !!!).
  12. Je loopt R.D. onder een metalen poort door. Op een kruising wandel je R.D. een vlonderpad op. Bij een volgende kruising vervolg je R.D. het vlonderpad. Op het eind van dit tweede vlonderpad sla je L.A..
  13. Bij een kruising wandel je R.D. Je passeert een door een granaatinslag gevormde kuil, waar nu een mini-poel is ontstaan met bijzondere insecten. (3) Bij een kruising wandel je R.D. Bij een volgende kruising wandel je nog steeds R.D., eerst via een klein paadje links van de brandgang, maar verderop door de brandgang zelf. Je slaat de eerste brandgang naar rechts in (perceelnr. FcM144).
  14. Je wandelt de eerste brandgang naar links in.
  15. Op een T-splitsing ga je L.A...
  16. ...en meteen weer schuin rechts.
  17. Negeer het paadje naar beneden. Op een Y-splitsing steek je het beekje de Rau des Tailles over en houdt het rechts van je.
  18. Even verderop sla je op een brede brandgang R.A. en loopt je het bos in.
  19. Op een lastig zichtbare Y-splitsing vlak daarna hou je rechts aan.
  20. Op een T-splitsing sla je R.A..
  21. Op de volgende T-splitsing sla je weer R.A..
  22. Wat verder wandel je met de bocht mee naar rechts. Op een T-splitsing sla je L.A, een half verharde weg op.
  23. Bij de volgende kruising wandel je R.D.. Een pad naar links negeer je en je slaat het eerste grazige en dalende pad schuin naar rechts in. (4)
  24. Beneden sla je op een T-splitsing met een bank en vlak voor het riviertje de Bayehon L.A..
  25. Direct na een ‘betonnen brug’ sla je L.A. om via een houten bruggetje het dal van de Rau de G'Hâster in te lopen.
  26. Na nog twee bruggetjes (let op: in slechte staat) ontbreekt het volgende bruggetje. Hier moet je dus even door het riviertje waden, maar het is niet diep. Aan het eind van het dal passeer je (rechts) een skihelling met een skilift. Je wandelt R.D., steekt een bruggetje over en blijft het riviertje de Rau de G'Hâster volgen. Dit deel van de route is gemarkeerd met de rood/witte GR-markeringen. Verderop steek je het riviertje over en lijkt het of je het riviertje verlaat. Je gaat stijgen en volgt de Rau de G'Hâster nu even een stuk hoger. Je steekt via bruggetjes het riviertje nog een paar keer over, maar je blijft de GR-markeringen volgen tot een brede brug met een betonnen buis en trimtoestellen.(5) Hier verlaat je het riviertje en sla je R.A. een half verhard breed pad in.
  27. Op een grote Y-splitsing hou je links aan. Verderop wandel je met de bocht mee naar rechts en kom je op een asfaltweg. Op een kruising bij een ski-centrum sla je L.A..
  28. Op een T-splitsing bij een camping ga je weer L.A..
  29. Op een kruising met een spiegel sla je R.A....
  30. ...en bij de drukke Route de Botrange sla je weer R.A.. Na het gemeentebord van Sourbrodt sla je L.A...
  31. ...en gelijk daarna weer L.A.
  32. Je blijft alsmaar R.D. lopen tot een spiegel bij huisnr. 17. Hier sla je R.A. (6) (Voie des Hotes)

• Overnacht je bij de B&B 'La petite Roer' volg je het onderstaande:
    • Een eind verderop wandel je met de bocht mee naar links. Op een T-splitsing sla je L.A. en steek je een bruggetje over.
    • Als je hierna de eerste weg naar rechts in slaat kom je weer uit bij je vertrekpunt B&B La Petite Roer.

33. Een eind verderop wandel je met de bocht mee naar links. Op een T-splitsing sla je R.A..
  34. Je blijft alsmaar R.D. lopen tot je aan je linkerhand de kerk weer ziet liggen.