De wandeling Somme-Leuze
Even buurten in Barvaux - ca. 19 km.
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

De Chapelle de Somal (rue de Somal 12) in Somal vlakbij het Château de Somal.
Bij de kapel zijn enige parkeerplaatsen.

Dichtst bijgelegen snelweg: A15 - Afslag 6 Waremme.

Het parcours

De route loopt grotendeels over halfverharde weggetjes en bospaadjes, die hier en daar modderig kunnen zijn. In Barvaux zou je even van de route afkunnen wijken om het dorp te bekijken. Bij Ramézee wandel je langs de rand van een prachtig landgoed.

De zwaarte

Deze wandeling is door iedereen die goed ter been is zonder problemen te lopen.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

De Chapelle de Somal in Somal  - het startpunt

De Chapelle de Somal in Somal - het startpunt.

Start van de route met het gele ruitje.

Failon

Failon.

1. Met je rug naar de kapel sla je L.A..
  2. Net voor de hoofdpoort van het ‘kasteeltje’ ga je R.A. en volg je de markering met een liggend geel ruitje.
  3. Na een doorwaadbare plaats, (2) via de P-plaats rechts houd je droge voeten, komt er een markering met een rood ruitje bij. Deze blijf je voorlopig volgen.
  4. Een paar honderd meter verderop liggen bomen over het pad. Links hiervan is een smal paadje ontstaan. Dat loop je in.
  5. Het gaat langzaam iets stijgen. Vrijwel boven maakt het pad een bocht naar links en loop je langs een bosrand. Verderop zie je hoger wat huizen liggen. Nog voor deze huizen neem je een paadje naar rechts en loop je naar boven.
  6. Let op: Iets verder staat links van het pad een paal met de rode en gele markering. Bij deze paal sla je naar links het kleine sterk stijgende paadje in.
  7. Je komt op een stuk met jonge aanplant. Hier ga je naar rechts en loop je min of meer langs de rand van de aanplant richting bos.
  8. Ca. 25m in het bos kom je op een vage t-splitsing. Je slaat links af en volgt het wat vage pad door het bos.
  9. Wat verderop bij een splitsing kies je voor rechts en loop je richting bosrand. Hier vind je weer de markering. Je slaat links af en volgt de rode en gele markeringen tot in het dorpje Failon.
  10. Bij de kerk van Failon sla je links af.(3) Let op!! Er staat ook een rode markering naar rechts, die moet je dus NIET volgen.
  11. Volg de rode en gele markeringen tot (4). Op dit punt staat een wandelpaal ‘met een verhaal’ en hier sla je links af.
  12. Volg de rode en gele markeringen tot (5). Op dit punt staat ook een rode markering rechtdoor richting de kerk van het dorp. Die volg je niet maar je slaat linksaf en volgt de gemarkeerde dalende weg.
  13. Volg de rode en gele markeringen tot (6). Op dit punt staat links een roze theehuisje. Je slaat hier het met een rood ruitje gemarkeerde pad naar rechts in. Er gaat ook een rode markering rechtdoor.
  14. Volg de rode en gele markeringen tot (7). Hier, bij Bosseret, verlaat je de markering met het rode ruitje.
  15. Volg de kaart tot (1). Hier staat een grote varkensboerderij en sla je L.A..
  16. Hier is de route gemarkeerd met een geel liggend ruitje, helemaal tot aan Het Château van Somal. Daar volg je de hoofdweg verder tot je weer bij het startpunt aangekomen bent.