De wandeling Maboge
paragraafscheiding

Kaart van de wandelomgeving

Het vertrekpunt

Parkeerplaats midden in Maboge, langs de Ourthe. Gratis parkeren!

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 50 Baraque de Fraiture.

Dichtstbijgelegen overnachtingsadressen:
vakantiehuis Loonvoorst in Villers-sur-Lesse (48 km) (voor groepen van 7-20 personen)
Le Randonneur in Hockai. (55 km)

Het parcours

In het eerste deel van de route stijg je stevig door het bos naar de open vlakte rond Bèrismenil met weidse uitzichten. Tijdens het tweede gedeelte loop je weer door bos. In eerste instantie over rotspaadjes hoog boven de Ourthe, later langs de Ourthe zelf.

De zwaarte

De wandeling is voor iedereen die goed ter been is zonder problemen te lopen. Op sommige punten moet je geen last van hoogtevrees hebben. Er zit één pittige afdaling in de wandeling.

De wandeling is geschikt voor honden.

Routebeschrijving

Veldkruis op de hoogvlakte	.

Veldkruis op de hoogvlakte .

De Ourthe gezien vanaf de N860.

De wandeling is zonder veel problemen te lopen met de GPS-track of met het printbare kaartje met de onderstaande opmerkingen:
  1. Met de parkeerplaats in de rug ga je R.A. de 'Pont de Maboge' in, richting kerk.
  2. neem bij de Y-kruising de rechtertak, je loopt de N860 op. Aan de overkant zie je, rode ruit en gele ruit, routemarkeringen. Die moet je een 750m volgen.
  3. Schuin tegenover een kapelletje aan de linkerkant (1) langs de N860 ga je naar rechts een breed stijgend halfverhard bospad in. (Je verlaat de routemarkeringen)
  4. neem het tweede pad links omhoog.(na zo'n 200m)
  5. Na een veldkruis op de 'hoogvlakte' gaat het pad naar links. (2) Op dit punt loop je echter rechtdoor het weiland in richting Bèrismenil, waar je de kerktoren al kunt zien. Houd een beetje schuin rechts aan.
  6. Na het passeren van de eerste huizen van Bèrismenil sla je gelijk scherp rechtsaf een asfaltweg in. (3)
  7. Nadat je een eind licht dalend door het bos bent gelopen kom je bij een wegwijzer richting de Keltische vesting aan. Hier verlaat je naar links het bospad (4) en wandel je verder via allerlei rotspaadjes.
  8. De nagebouwde Keltische vesting is een mooi punt om even op het bankje te rusten. (5)
  9. Bij de tweede Keltische vesting moet je naar de Ourthe gaan afdalen. Let op! Beneden wordt het pad bijzonder steil en heb je weinig houvast.(6)
  10. Na een tijdje rustig langs de Ourthe te hebben gewandeld (als je goed op let kun je beversporen ontdekken) passeer je een infobord bij een P-plaats. (7) Iets verderop gaat je pad de Ourthe verlaten en ga je een flink stuk stijgen.
  11. Volg de weg tot je weer uitkomt op de N860 bij het kapelletje.
  12. vervolg je route in omgekeerde volgorde naar de parkeerplaats.